• Acko peppade för nya tag i Värnamo

Så här glada blir partisekreterare när de får komma till Värnamo. (Foto: Håkan Johansson)

Efter en motig period kommer vi att vända, sade Acko Ankarberg Johansson när hon besökte Kristdemokraternas årsmöte i Värnamo. Kristdemokraterna i Värnamo kommun satsar på fokusgrupper för att utveckla politiken.

Måndagen den 6 februari samlades Värnamos kristdemokrater till årsmöte på Vandalorum. De trettiotalet medlemmar som var där fick en guidad specialvisning av Eva Thomasdotter. Hon berättade engagerande om två pågående utställningar av Max Walter Svanberg och Peder Josefsson.

Kristdemokraternas partisekreterare Acko Ankarberg Johansson var gäst på årsmötet. Hon talade inspirerande och utmanande om hur Kristdemokraterna ska lyckas vända trenden.

– Precis som Vandalorum har vi haft det lite motigt ett tag, sade hon. Nu är Vandalorum en verklighet! Efter valet 2010 satte partistyrelsen till en framtidsgrupp som levererade ett antal konkreta förslag på politikutveckling, som att bli tydligare, mer ideologiska och värdebaserade och att fokusera mer. Det har lett fram till dagens fokus på barns och ungas uppväxtvillkor och att det måste finnas gränser för politiken.

– Nu efter det extra Rikstinget är alla kristdemokrater överens om att jobba vidare tillsammans, fortsatte partisekreteraren. Jag vet att vi kommer att vända!

Vid frågestunden efteråt kom frågan upp om vart satsningarna på järnväg och förstås Europakorridoren har tagit vägen.

– Infrastruktursatsningar behövs på många håll i Sverige, svarade Acko. Även om regeringen satsar bra på nödvändigt underhåll, så är det många års försummelser att ta igen samtidigt som vi nyttjar järnvägen till max. Inte enkelt.

Årsmötesförhandlingarna startade efter ett utomordentligt vandalorumfika. Mötets ordförande, Christer Fjordevik, presente­rade styrelsens verksamhetsberättelse, som tog upp turbulensen på riksplanet och vikande medlemssiffror lokalt. För att råda bot på detta har styrelsen startat upp ett antal fokusgrupper för att utveckla kristdemokratiska hjärtefrågor. För den som önskar ett mänskligare Sverige är Kristdemokraterna det enda alternativet! konstaterar verksamhetsberättelsen.

Vitsippspriset 2011 gick till Henrik Svensson, chef på Hemköp. Familje- och äldreminister Maria Larsson och civilminister Stefan Attefall har besökt Värnamo. Det har även riksdagsledamot Irene Oskarsson och kdu:s ordförande Aron Modigh. Medlems­antalet var vid årsskiftet 254.

Gruppledaren i Kristdemokraternas fullmäktigegrupp, Camilla Rinaldo Miller, rapporterade att kommunfullmäktige under året beslutat att starta etapp 2 av Gummifabriken. Det ekonomiska läget ser fortsatt tufft ut de närmaste åren.

Till ordförande valdes Christer Fjordevik, och till vice ordförande valdes Camilla Rinaldo Miller.

Till nya styrelseledamöter på två år valdes Arnold Carlzon, Christer Fjordevik, Ibrahim Candemir, Camilla Rinaldo Miller, Margareta Lindahl och Patrik Ekwall.

Gunnar Crona, Lars-Åke Egerbo, Håkan Johansson, Mario Miku­lic, Gunnel Youngström och Torbjörn Eriksson är valda till årsmötet 2013.

Marianne Svensson, Leif Bäckrud, Xhilda Bushati, Per-Gunnar Dahlgren, Lena Freij och Peter Johnsson valdes till ersättare i styrelsen.

Årsmötet avslutades med att Ingegerd Rubensson informerade om anhörigvårdareföreningen Nyckeln och dess viktiga verksamhet. Efter det delade Karin Rylander med sig av sin vision om en trygg ålderdom – ett trygghetsboende i Värnamo.

Kristdemokraterna Värnamo höll årsmöte på Vandalorum och fick en guidad specialvisning av Eva Thomasdotter. Här framför en målning av Peder Josefsson. (Foto: Håkan Johansson)

Acko Ankarberg Johansson, Kristdemokraternas partisekreterare, höll ett inspirerande och utmanande tal. "Precis som Vandalorum har Kristdemokraterna haft det motigt ett tag. Nu efter valanalysen och det extra Rikstinget har vi samlat oss. Jag vet att vi kommer att vända!"  (Foto: Håkan Johansson)

Acko Ankarberg Johansson, Kristdemokraternas partisekreterare, höll ett inspirerande och utmanande tal. ”Precis som Vandalorum har Kristdemokraterna haft det motigt ett tag. Nu efter valanalysen och det extra Rikstinget har vi samlat oss. Jag vet att vi kommer att vända!” (Foto: Håkan Johansson)

Nyfikna kristdemokrater studerar en vävd avbildning av en av Max Valter Svanbergs målningar lite närmare. (Foto: Håkan Johansson)