• Ge mjölkbönderna 1000 kronor per ko och år!

– Ge mjölkbönderna 1000 kronor per ko och år! krävde Kristdemokraternas jordbrukspolitiska talesperson Magnus Oscarsson vid sitt besök i Värnamo. När han ändå var i trakten passade han även på att besöka den toppmoderna ladugården på Vallerstad gård.

Magnus Oscarsson, riksdagsledamot för Kristdemokraterna, besökte Värnamo på måndagen . Magnus är Kristdemokraternas representant i Miljö- och jordbruksutskottet och partiets talesperson i jordbruksfrågor. Han började med att besöka Vallerstad gård och den toppmoderna ladugården med två mjölkningsrobotar som mjölkar närmare 170 kor.

– Nu trivs jag, log Magnus Oscarsson, som själv varit bonde, när han matade en pigg kalv.

Vid Seniorförbundets samling i Arken talade Magnus om sin hjärtefråga – en levande landsbygd.

– Situationen för landets mjölkbönder är just nu mycket svår och det är många bönder i landet som slutar med mjölkproduktion, betonade Magnus Oscarsson. Det beror på sänkningen av mjölkpriset till bönderna, som har sin grund i att det är överproduktion av mjölk i Europa.

– Kristdemokraterna ser det som mycket allvarligt att vi nu är långt ifrån självförsörjande på jordbruksprodukter och att den levande landsbygden hotas, sade Magnus Oscarsson vidare.

Han presenterade även ett förslag från Kristdemokraterna för att underlätta för mjölkbönderna i den svåra situation som just nu råder:

– Staten borde ge en ersättning till mjölkbönderna med 1000 kr per ko och år under tre år!