• De får Vitsippspriset för beundransvärt entreprenörskap

Från att fly från Vietnam med båt till att, med rötterna i Värnamo och Bredaryd, driva restauranger med en uppskattad asiatisk matfilosofi över hela Sverige visar på ett beundransvärt entreprenörskap menar Kristdemokraterna Värnamo. Därför tilldelas familjen Ha 2017 års Vitsippspris.

Mitt i lunchtid på Alla hjärtans dag besökte en grupp kristdemokrater restaurang Bambu i Bredaryd. De stannade till vid ett bord med två personer då vice ordförande Christer Fjordevik tog till orda:

– Familjen Ha har visat prov på ett beundransvärt entreprenörskap, inledde han. Därför har vi kommit hit för att överräcka Vitsippspriset 2017 till bröderna Kevin och Tai Ha som har startat och driver restaurangkedjan Rose Garden med sin mycket uppskattade matfilosofi som nu håller på att erövra Sverige.

Det var med glädje i ögonen som Kevin Ha tackade för priset, en glastallrik med en konstfärdigt målad vitsippa, och en bukett blommor:

– Vi har en filosofi bakom våra restauranger – vi är inte nöjda förrän våra kunder är nöjda, förklarade han framgången. Riktigt nöjda blir vi först när kunden går hem med ett leende på läpparna.

Bröderna Kevin och Tai Ha kom till Sverige som båtflyktingar och har under hela livet fått kämpa för sin överlevnad, berättade de över lunchen.

– Vi ville klara oss själva och därför började vi bygga upp vår verksamhet, sade Kevin Ha. Det är en filosofi vi har med oss från vår kinesiska bakgrund.

– Allt började med att vi startade restaurang Lilla krogen i Värnamo och senare restaurang Bambu i Bredaryd på 1990-talet, fortsatte Tai Ha. Sedan dess har företaget fortsatt att växa och i dag finns det 16 Rose Garden-restauranger i hela landet, från Umeå till Malmö.

Styrelsens motivering till Vitsippspriset 2017

Med en bakgrund som kinesiska flyktingar från Vietnam, har familjen Ha visat prov på ett beundransvärt entreprenörskap. Rose Gardens restauranger bygger på en mycket uppskattad matfilosofi som nu håller på att ”erövra” Sverige.

Läs mer om Vitsippspriset här:
    [Vitsippspriset]

Läs om alla tidigare pristagare här:
    [Pristagare sedan 1997]