• Trygghet och tillit när Kristdemokraterna lägger budget

– Vi vill skapa trygghet och tillit för alla. Därför yrkar jag bifall till Alliansens och Miljöpartiets budgetförslag, sade Kristdemokraternas gruppledare Camilla Rinaldo Miller i Kommunfullmäktiges budgetdebatt. Debatten om budgeten som omsluter nästan 2 miljarder kronor var livlig och flera kristdemokrater hördes i talarstolen.

– För att en kommun ska växa behövs trygghet och tillit! konstaterade Kristdemokraternas gruppledare Camilla Rinaldo Miller i sitt inledningsanförande. Det jobbar vi kristdemokrater för och det andas Alliansens och Miljöpartiets budgetförslag.

Som exempel på detta nämnde hon bland annat satsningar på miljö, folkhälsa, närproducerad och ekologisk mat samt kompetens- och verksamhetsutveckling. För att betona den stabila finansieringen höll hon upp en hundralapp.

Övriga kristdemokrater stämde in och kompletterade med egna inlägg.

– Jag uppskattar framför allt Alliansens och MP:s satsning på miljö, omsorg och digitalisering, sade exempelvis Arnold Carlzon (KD), ordförande i Omsorgsnämnden.

– Bredbands- och fjärrvärmeutbyggnad är också viktigt för trygghet och tillit nämnde ordföranden i Värnamo Energi AB, Gunnar Crona (KD), i sitt bifall till Alliansens och MP:s budgetförslag.

– Det är positivt med byggande, sade Lena Freij (KD) när hon yrkade bifall till Alliansens och MP:s budgetförslag. Det här är en offensiv budget som innehåller stora satsningar på bostäder och skolor.

Majoritetens (Alliansen och Miljöpartiet) budgetförslag gick till slut igenom. Därmed antog Värnamo Kommunfullmäktige en budget för 2018 på nästan två miljarder kronor. Planerade investeringar under nästa år landar på 283 miljoner kronor.

Förutom budget beslutade Kommunfullmäktige bland annat att:

• anta en plan för köksinvesteringar 2017-2021.
    • göra kommunens fordonsflotta fossiloberoende – projekt Värnamo laddar upp!
    • finansiera en sjuksköterskeutbildning på Campus Värnamo med start höstterminen 2018.
    • satsa på ungdomars engagemang, bland annat genom att anställa en ungdomssamordnare.
    • föreslå Länsstyrelsen att ändra valkrets- och valdistriktsindelning.
    • avsätta pengar till att göra om entrén på Lagmansgatan in till Apladalen så att den i framtiden blir parkens huvudentré.
    • anta en policy för Värnamo kommun som arbetsgivare.

Inledningsanförande

Ordförande.
    Jag vill börja med att yrka bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut gällande ärende 14, 15 och 16.

”Värnamo kommun den mänskliga tillväxtkommunen 40000 invånare 2035”. Visionen som vi antog för 2 år sedan och som mer och mer blir till verklighet.

För att en kommun ska växa behövs trygghet och tillit! Det jobbar vi kristdemokrater för och det andas Alliansens och Miljöpartiets budgetförslag. Låt mig därför nämna något ut budgeten vittnar om detta.

Vi gör en satsning för miljön och folkhälsan i budgeten då vi avsatt 8,5 Mkr för ”en väg att cykla på” till Bredaryd och Bor i samband med andra investeringar.

Vi tar ett steg till när det gäller livsmedel och satsar ytterligare 1 Mkr/år på svensk, närproducerad och ekologisk mat, till Servicenämnden.

Trygghet och tillit behövs bland våra kommunanställda. Därför görs en kraftig personalekonomisk satsning på kompetensutveckling och verksamhetsutveckling (10 Mkr 2018, 8 Mkr 2019 och 5 Mkr 2020). Detta för att vi även i fortsättningen ska vara en attraktiv arbetsgivare.

Vi finns till för andra – vår budget kommer att främja hållbarhet, attraktivitet, tillväxt och ge våra kommuninvånare en trygg kommun att leva och verka i. Vi vill skapa trygghet och tillit för alla. Därför återigen yrkar jag bifall.