• #metoo handlar om respekt

Camilla Rinaldo Miller, Kristdemokraterna Värnamo. (Foto: Lennart Molin)

– Etik uttrycks inte genom vackra ord utan i konkret handling, säger Camilla Rinaldo Miller, Bredaryd, tillsammans med tre andra kristdemokratiska politiker från länet angående #metoo-kampanjen. Det många tycker att man får tolerera som kvinna, som till exempel allt för närgången kontakt eller kommentarer kring kroppen, är aldrig ok.

Kampanjen #metoo där många kvinnor trätt fram och delat med sig av sina upplevelser om sexuella övergrepp och trakasserier har en enorm kraft. #metoo bidrar till avnormaliseringen av sexuella trakasserier. Det många tycker att man får tolerera som kvinna, som tex allt för närgången kontakt eller kommentarer kring kroppen, är aldrig ok.

I grund och botten handlar det om att se varandra som jämlika och behandla alla med respekt. Det kan tyckas självklart. Men uppenbarligen klarar inte alla av det. Etik uttrycks inte genom vackra ord utan i konkret handling.

Etik och goda värderingar uppstår inte i ett vakuum. De uppstår i relationer mellan människor. Det är därför som Kristdemokraterna alltid pratar om familjen. Det är i familjen barn först får uppleva kärlek och gränser för vad som är rätt och fel. Därför är jämställda familjer viktigt.

Föreningslivet har en viktig roll att fylla. Där kan goda förebilder sätta ner foten när snacket i omklädningsrummet spårar ur, och pojkar pratar om eller behandlar flickor på ett kränkande sätt.

Sexualiseringen av vårt samhälle där kvinnor ofta framställs som objekt behöver brytas.
    Vi måste se roten till problemet – värderingsproblematiken. De goda värderingarna behöver genomsyra hela vårt samhälle.

Från politiskt håll kan vi även bidra med lagstiftning som sänder signaler om rätt och fel. Kristdemokraterna har flera förslag som kan bidra till förändringar på området:

• Samtyckeslag. Vi måste få en tydligare lag om samtycke och i den frågan har regeringen dragit benen efter sig.
    • Specialenhet inom polisen mot nätmobbning.
    • Se över lagstiftning mot kränkande fotografering.
    • Kriminalisera spridning av integritetskränkande bilder.
    • Straffen för sexualbrott ses över för att höjas.

Camilla Rinaldo Miller (KD), Värnamo
    Anne-Christine Backlund (KD), Tranås