• Finansieringsprincip på undantag igen!

Christer Fjordevik, Kristdemokraterna Värnamo. (Foto: Håkan Johansson)

– Skäms på dig Magdalena Andersson! skriver Värnamos överförmyndare Christer Fjordevik (KD) i dag med anledning av att staten har dragit in kompensationen för kommunernas kostnader för godmanskapet. Staten har på nytt överfört en statlig kostnad på kommunerna!

Finansieringsprincip på undantag igen!

Det är inte första gången och förmodligen inte sista, då en sittande regering låter en nationell angelägenhet bli en kommunal kostnad, utan egentlig laglig grund. Denna gång handlar det om kostnaden för de ensamkommande barnen, EKB.

Landets överförmyndare fick uppdraget av staten att se till att varje barn fick en god man. Det har vi klarat bra i min kommun. Vi såg till att rekrytera och utbilda gode män. Vi byggde upp en handläggarkompetens för att möta behovet. Samtliga, gode män och handläggare har gjort ett fantastiskt fint arbete. De har gjort det med stor omsorg och engagemang. För kostnader för godmanskapet, arvode och kostnadsersättningar, fick vi av staten kompensation via Migrationsverket. Från och med årsskiftet är den kompensationen borttagen. Alltså staten har på nytt överfört en statlig kostnad på kommunerna!

Min inställning är i grunden positiv till att vi i Sverige tar emot ensamkommande barn och flyktingar. Jag är dessutom övertygad om att vi på sikt har stor nytta av de människor, som kommer till vårt land. De kommer att bidra till att vårt samhälle och vårt välstånd kan utvecklas. Jag inser också att utgiften för i detta fall gode män är en kostnad som finns oavsett. Det handlar mera om vilken plånbok som ska betala. Asylpolitiken är inte en kommunal uppgift, utan ett nationellt ansvar. Det handlar om ordning och reda i ekonomin.

I Värnamo kommun hade vi vid årsskiftet 27 ensamkommande barn kvar, som inte har fått något besked från Migrationsverket om de får stanna eller inte. Dessa barn får vi inte längre söka ersättning för. Det betyder plötsligt en kommunal kostnad om ca 1500 kronor per månad och barn, totalt 40500 kronor per månad. Kostnaden kommer självfallet att minska i takt med att barnen får slutligt besked från Migrationsverket, men när barnen får besked är ytterst ovisst då Migrationsverket ålagts minska drastiskt antalet handläggare.

Vad den totala ”besparingen” för staten blir har jag svårt att uppskatta, men förmodligen imponerande! Det är inte på det sätt man ska skapa balans i en statlig budget! Skäms på dig Magdalena Andersson!

Christer Fjordevik (KD)
    Överförmyndare