• Garden Party med Ebba Busch Thor

Ebba Busch Thor, Pia Skogsberg och Camilla Rinaldo Miller. (Foto: Håkan Johansson)

– Min drivkraft i politiken är att alltid sätta människan framför systemet, sade Ebba Busch Thor när hon besökte Värnamo kommun tidigare i dag.

Plötsligt dök hon upp på ett Garden Party för kvinnor hemma hos Camilla Rinaldo Miller (KD) i Bredaryd. P4 Nästa-vinnarna Spring City hade redan dragit igång underhållningen. Det blev en fest med mycket girl power.

Det börjar nästan bli tradition att Camilla Rinaldo Miller (KD) ordnar ett Garden Party hemma hos sig i Bredaryd mitt under brinnande valrörelse. Bredaryd är det valdistrikt där Kristdemokraterna får flest röster i kommunvalet – 26,88 % år 2014! Det kanske inte är så konstigt när man tänker efter.

En annan lika stark tradition är att Kristdemokraternas partiledare besöker Värnamo i valrörelsen. Så blev det även detta val. Förtjusningen gick inte att ta miste på när Ebba Busch Thor (KD) plötsligt dök upp på partyt, där P4 Nästa-vinnarna Spring City redan hade börjat underhålla. Det är dock inte första gången som Ebba besöker Bredaryd.

– Det är otroligt svårt i politiken att stifta lagar om värdighet, sade Ebba Busch Thor efter att ha berättat om hur ovärdigt hennes mormor blev behandlad. Men man hör på en människas röst när värdigheten tas ifrån henne. Min drivkraft i politiken är att alltid sätta människan framför systemet.

– När du som kvinna blir mamma är du inte tillräckligt smart tyvärr utan då måste Stefan Löfven bestämma hur det ska vara med föräldraledigheten, fortsatte Ebba med viss ironi i rösten. Jag har stått gravid i debatten mot Jonas Sjöstedt och frågat honom: hur kan det vara så att du som manlig partiledare är den som ska bestämma över Sveriges kvinnor om när vi ska vara hemma och när vi inte ska vara hemma med våra barn.

– Vi måste myndigförklara svenska mammor och låta familjerna få fördela dagarna i föräldraförsäkringen på det sätt som passar bäst för dem, sade hon vidare.

Det 70-talet inbjudna kvinnorna fick vara med om en fest med mycket girl power. Tjejerna i Spring City levererade hit efter hit. Ebba Busch Thor talade personligt om att vara kvinna, om mammarollen och om jämställdhet. Toppnamnen på valsedlarna presenterades: Ebba Busch Thor (riksdagen), Pia Skogsberg (regionen) och Camilla Rinaldo Miller (kommunen). Självklart har ingen kvoterats in.