• Camilla första kvinnliga borgmästaren

Camilla Rinaldo Miller, Kristdemokraterna Värnamo. (Foto: Studiofotograferna)

Camilla Rinaldo Miller (KD) kan bli den första kvinnliga kommunfullmäktigeordföranden i Värnamo kommuns historia. I dag har Alliansen presenterat sin överenskommelse om att styra Värnamo kommun med knapp minoritet under nästa mandatperiod och hur man vill fördela presidieposterna.

Kristdemokraten Camilla Rinaldo Miller från Bredaryd blir historisk som den första kvinnliga kommunfullmäktigeordföranden i Värnamo kommun om Kommunfullmäktige följer Alliansens förslag i november. Formellt blir hon då den högsta politikern i Värnamo och posten motsvarar ungefär den äldre titeln borgmästare. Hon efterträder Christer Fjordevik (KD) som avgick efter tolv år vid förra kommunfullmäktigesammanträdet.

I dag presenterade Alliansen sitt förslag till nytt minoritetsstyre i Värnamo kommun och hur man vill fördela presidieposterna mellan sig. I Kommunfullmäktige fattas det ett mandat för att Alliansen ska ha egen majoritet, men i nämnderna har man det. Kristdemokraterna får tillsätta tre ordföranden och lika många förste vice ordföranden. KD behåller även uppdraget som Överförmyndare.

I uppgörelsen mellan allianspartierna har Kristdemokraterna fått möjlighet att tillsätta följande poster:

Ordförande

Kommunfullmäktige, Medborgarnämnden och Värnamo Energi. Dessutom behåller Kristdemokraterna posten som Överförmyndare.

1 vice ordförande

Tekniska utskottet, Samhällsbyggnadsnämnden och Kulturnämnden.