• Interpellation: Landstingsdirektörens uppsägning

Interpellation till landstingsstyrelsens vice ordförande angående landstingsdirektörens uppsägning

På allehanda.se kan vi i en artikel den 20 oktober läsa att Landstingsdirektören har sagt upp sig. I tidningsartikeln framgår att landstingets direktör Anders L Johansson funderat på om han ska fortsätta en tid och att ingen har bett honom sluta. Landstingsstyrelsens vice och för närvarande tillförordnade ordförande, Erik Lövgren, påtalar i artikeln att han är nöjd med hans arbete. Enligt det nya anställningsavtal landstingets majoritet gjort upp med landstingsdirektören får Anders L Johansson 6 månadslöner om han säger upp sig själv. Nu ska Anders L Johansson få 12 månadslöner.

Det innebär att landstinget ska betala 6 extra månadslöner och tillkommande sociala avgifter, i en sorts fallskärm! Totalt innebär detta en merkostnad för landstinget på över en miljon kronor.

Jag vill därför ha svar på:

• Har landstingsdirektören gått självmant?
    • I så fall med vilken rätt har Erik Lövgren frångått avtalet och skrivit under en överenskommelse om denna fallskärm?
    • Om landstingsdirektören inte har avgått på egen begäran: På vilken grund har han då blivit uppsagt?

Det handlar om att hantera skattebetalarnas medel ansvarsfullt!

Mona Hammarstedt
    2015-10-20
    Kristdemokraterna

Personal | arbetsvillkor · fallskärm · interpellation · Mona Hammarstedt · regiondirektör · uppsägning