• SD driver politik utifrån ett rasistiskt synsätt

Svar på ”Vad säger ni om SD, KD:are – är det ett parti att samarbeta med?”, Ordet fritt 8 september.

Vår partiordförande Ebba Busch Thors uttalande nyligen om det rasistiska partiet som numera finns i riksdagen har väckt stor uppmärksamhet. Bland annat i ett inlägg på insändarsidan här i Tidningen Ångermanland 9 september, signerat AS. I fokus står hur man mest korrekt bör benämna Sverigedemokraterna.

För oss som har ledande uppdrag inom Kristdemokraterna i Härnösand är det inte någon tvekan att SD driver många frågor från ett rasistiskt och nationalistisk synsätt. Oavsett skrivningar i partiprogrammet.

Ebba Busch Thor har förtydligat sina svar i artikeln i tidningen Dagen och vi står bakom henne. Vi tror det behöver samtalas och funderas över hur väljarna ska förstå vikten av att rösta på partier som står för allas lika och unika värde, oavsett bland annat ursprung, religion, kön och funktionsnedsättning. Det är ett fundament för demokrati, utveckling och sammanhållning att den värdegrunden driver politiken.

Sverker Ågren
    Ordförande Kristdemokraterna Härnösand