Tre röster om KLD

Nu till helgen anordnas Kristdemokraternas kommun- och landstingsdagar (KLD) i Jönköping. Över 1000 deltagare från hela landet väntas sluta upp. Från Västmanland åker en trettio man stark delegation. Vi satte oss ner med tre av dem.

Från vänster: Johanna Ridderström, Kenth Lucas och Samuel Stengård.

En av dem som åker är Johanna Ridderström från Hallstahammar. Hon är ordförande för KDU Västmanland och väntas komma in i regionfullmäktige till hösten.

”Det ska bli jättekul att åka. Jag ser extra mycket fram emot att träffa Ebba, som är Sveriges bästa partiledare. Det kommer fler och fler märka när vi närmar oss valet”, säger Johanna Ridderström i en kommentar.

Kenth Lucas från Köping är en av många nya medlemmar som kommer finnas på plats i Jönköping. Här berättar han om sina förväntningar inför helgen och varför han valde att engagera sig i Kristdemokraterna:

”Jag förväntar mig att möta andra partikollegor, få nya infallsvinklar och förstås få med mig massor av ny kunskap/erfarenhet hem i bagaget. Jag vill vara med i gemenskapen och påverka Sveriges framtida politik. Jag valde att engagera mig politiskt av två anledningar. Dels så har jag en kristen tro och med det följer ett ansvar för samhället. Dels så överensstämmer många av Kristdemokraternas sakfrågor med mina egna uppfattningar. Det handlar om synen på människan, familjen och tryggheten. Kristdemokraterna lyfter fram människovärdet och de vitala omsorgsdelarna som följer på det ansvaret.”

Samuel Stengård från Västerås kandiderar till riksdagen på plats 2. För honom är det ingen tvekan om att Kristdemokraterna kommer sitta kvar i riksdagen efter valet och göra ett bra val också regionalt och kommunalt.

”Vi kristdemokrater har en speciell egenskap. Vi går alltid från ord till handling, levererar och tar ansvar för vårt gemensamma samhälle. Vi arbetar inte med uppblåsta löften. Vi lovar inte allt till alla, som en del andra gör. Men det vi lovar, det har vi täckning för och det håller vi!”, säger Samuel Stengård.

”Jag ser med glädje fram emot att få dela med mig av alla positiva förslag som Kristdemokraterna har lagt fram. Det gäller LSS, företagande, vård och omsorg, rättvisefrågor för pensionärerna, samt tryggheten i vårt land, för att nämna några områden. Dagarna i Jönköping innebär starten för valrörelsen”, avslutar Stengård.