Återinför kömiljarden!

Debattartikel – Dan Hovskär
Regeringen avvecklade kömiljarden 2015 trots att Kristdemokraterna och flera andra varnade för konsekvenserna av detta. Enligt SKL:s öppna jämförelser har nu köerna ökat betydligt i Sverige sedan kömiljardens avskaffande och även vårdgarantin har påverkats i negativ bemärkelse.

Detta har vi också sett här i Västra Götalandsregionen. Hittills mellan åren 2014-2017 har GrönBlå Samverkan sett till att hälso- och sjukvården fått ökade resurser på 5 miljarder kronor eller fem procent per år i regionen. Pengarna har gjort nytta och aldrig tidigare har så många varit sysselsatta inom hälso- och sjukvården som i dag. Vi måste samtidigt vara självkritiska, men borttagandet av kömiljarden försvårar regionens arbete. Åtgärder har satts in på regionnivå men nu behövs det också krafttag på nationell nivå för att minska vårdköerna.

Patienter ska inte behöva vänta på vård mer än absolut nödvändigt. Dels för att minska lidandet för den enskilde och dels för att förhindra att tillståndet förvärras och dessutom minskas samhällets kostnader för sjukskrivningar etc. Så det finns många skäl för att arbeta att korta köerna. Den tidigare kömiljarden var en prestationsrelaterad ersättning till de regioner/landsting som kortade vårdköerna ännu mer än vårdgarantin krävde. Den bidrog till ökat fokus på tillgänglighet ute i vården. För att återigen få fokus på det viktiga arbetet med att korta köerna och öka tillgängligheten vill Kristdemokraterna att kömiljarden återinförs. Vi avsätter 1 miljard kronor årligen för detta ändamål i vår budget i riksdagen.

Kristdemokraternas hälso- och sjukvårdspolitik utgår från att varje människa är unik och att alla personer har samma absoluta och okränkbara värde. Vården och omsorgen ska ha en helhetssyn på människan som tar hänsyn till kroppsliga, själsliga, sociala och andliga behov. Därför är det viktigt att minska köerna till vården, framför allt för att minska lidandet för den enskilde patienten. Då behöver kömiljarden införas igen!

Dan Hovskär (KD)
Falköping
regionpolitiker

Varför ger sig Vänsterpartiet på låginkomsttagarna?

Fler ska få vård snabbare

Regionstyrelsens ordförande gömmer sig i debatten

Regionen måste korta vårdköerna

Rödgrön ledning chansar med regionens ekonomi som insats