Regionstyrelsens ordförande gömmer sig i debatten

Debattartikel Borås Tidning – Stefan Svensson
Västra Götalandsregionens främsta utmaning handlar om att komma till rätta med vårdköerna. Men när jag i en debattartikel i BT (30/12-23) söker svar kring Helén Eliassons, regionstyrelsens ordförande, agerande i denna fråga är tystnaden total. Det är minst sagt uppseendeväckande.

Rödgrön regionbudget bäddar för skattehöjning

Insändare Mariestads-Tidningen – Stefan Svensson och Pernilla Wendesten
Den som under 2019 försökt förutspå de kommande tre åren hade högst sannolikt missat såväl en pandemi som Putins anfallskrig mot Ukraina. Det visar med all tydlighet hur svårt det är att förespå framtiden även med en relativt kort tidshorisont.

Nu satsar vi 700 miljoner kronor på höjda löner till vårdpersonalen

Debattartikel GP – Conny Brännberg m.fl.
I dag presenterar vi, GrönBlå Samverkan, 2023 års budget för Västra Götalandsregionen. Det är en budget som omsluter drygt 60 miljarder kronor och som fördelar resurser till hälso- och sjukvården, regional utveckling, kollektivtrafik och kultur, skriver företrädarna för Grönblå Samverkar i Västra Götalandsregionen.

En efterlängtad omstart för Västra Götaland

Pressmeddelande – GrönBlå Samverkan
Det är med en försiktig optimism GrönBlå Samverkan lägger fram budget för 2022. I takt med att befolkningen vaccineras finns ett hopp om att pandemin ger vika och samhället kan öppnas upp igen. Budgeten för 2022 präglas därför av återstart och av behövliga satsningar som till exempel på löner, förstärkning av IVA-vården och inte minst vården riktad mot den kommunala omsorgen. Samtidigt krävs en fortsatt ansvarsfull ekonomisk politik utifrån det osäkra läge som råder.

Byråkratiska hinder tas bort för att minska vårdskulden

Debattartikel Borås tidning – Conny Brännberg m.fl.
Vi är fast beslutna att skapa goda förutsättningar för att kapa vårdskulden i Västra Götaland. Vi är övertygade om att detta är möjligt genom att ta bort byråkratiska hinder och skapa möjligheter för alla vårdgivare att bidra i arbetet, skriver den politiska ledningen i regionen.

Koldioxidbudget i Västra Götaland

Debattartikel SLA – Magnus Berntsson m.fl.
Västra Götalandsregionens budget, som beslutades den 11/6 innehåller ett initierande av en koldioxidbudget. En sådan budget kommer att ge oss politiker en bättre möjlighet att styra Västra Götaland till en mer hållbar region, där målet är att nå upp till de mål som Parisavtalet fastslagit.