Budgetförslag för 2020 – Fokusering och prioritering

Pressmeddelande-
GrönBlå Samverkans gruppledare kommer att finnas tillgängliga för kommentarer från och med klockan 11.00 idag måndag den 6 maj. Budgetförslaget kan laddas ner här.

GrönBlå Samverkans budgetförslag fokuserar på de stora satsningar som tidigare gjorts och som fullföljs även år 2020. Det handlar om kontinuitet och långsiktighet för en god utveckling av Västra Götalandsregionen. Samtidigt har de ekonomiska förutsättningarna förändrats och prognoserna visar på ett betydligt kärvare läge. Det kräver tydligare prioriteringar, ekonomiskt ansvarstagande och återhållsamhet inom alla Västra Götalandsregionens områden och verksamheter. Ordning och reda i ekonomin står dock inte mot utveckling och förbättring. De är varandras förutsättningar. Med förslaget till budget tar GrönBlå Samverkan ansvar för båda.

Nu miljardsatsar vi på den nära vården

Debattartikel GP – Monica Selin m.fl.
Regionens ekonomi är starkare än på många år. Det ger goda förutsättningar att fortsätta de satsningar vi redan sjösatt. Men det räcker inte. Vi inleder i år även en historisk miljardsatsning för att stärka den nära vården, skriver Grönblå samverkan i Västra Götalandsregionen.

Flytta den enklare vården närmare patienterna

Debattartikel – Bohusläningen
GrönBlå Samverkans budget för Västra Götalandsregionen 2017 möter framtidens utmaningar och möjliggör en fortsatt god utveckling. En av de största utmaningarna är att för många patienter får vänta alltför lång tid på vård.

I dag presenterar den politiska ledningen i Västra Götalandsregionen sin budget

Pressmeddelande – GrönBlå Samverkan
Sedan GrönBlå Samverkan tillträdde som politisk majoritet i Västra Götalandsregionen har en politik präglad av kontinuitet och långsiktighet bedrivits och den inriktningen fullföljs även fortsättningsvis. Den stabila ekonomiska grund som Västra Götalandsregionen nu vilar på skapar goda förutsättningar för att utveckla verksamheter såsom hälso- och sjukvården och kollektivtrafiken. Förutsättningarna är också goda för att Västra Götaland fortsatt ska kunna bygga på att skapa en stark och framträdande roll både nationellt och internationellt.

Satsning på kortare köer i vården

I GrönBlå Samverkans förslag till budget för 2017, som presenteras 9 maj, tillförs Hälso- och sjukvårdsstyrelsen ytterligare 140 mnkr för att stärka tillgängligheten till den planerade vården. Resursförstärkningen ligger kvar under hela planperioden. Medlen ska användas för att långsiktigt upphandla uppdrag hos externa utförare och i förekommande fall även utöka beställningarna till regionens sjukhus.

Kraftig satsning på framtidens investeringar

Pressmeddelande – GrönBlå Samverkan
GrönBlå Samverkan gör stora investeringssatsningar för Västra Götalandsregionens framtida utveckling. När vi som majoritet tillträdde låg den tidigare investeringsbudgeten på 3 600 miljoner kronor, vilken GrönBlå Samverkan höjde till 4 400 miljoner per år för att möjliggöra nödvändiga investeringar främst inom regionens sjukhus.

Så investerar vi för regionens framtid

Debattartikel – Monica Selin m.fl.
Stora satsningar i både sjukvården och kollektivtrafiken gör att investeringsbudgeten för nästa år ökar rejält i Västra Götalandsregionen. Utöver att gå till den dagliga verksamheten bidrar dessa satsningar till en rejäl skjuts för kollektivtrafiken och en efterlängtad upprustning av vårdens IT-system.