Vi tar ansvar för vår personal

Debattartikel Markbladet – Conny Brännberg och Lars-Inge Andersson
För oss kristdemokra­ter är frågor om vård och omsorg mycket angelägna. Att invånare har god tillgång till vård då de behöver den är en självklarhet.

Sjukvårdens uppgifter bygger på den hippokratiska eden: aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta. Det är vår personal som utför dessa uppgifter.

Arbetsgivaransvar
Det viktigaste är inte husen eller tekniken utan de som arbetar med att möta de vårdbehövande invånarna. Därför är vi oerhört angelägna om att utöva ett gott arbetsgivarskap.
Att arbeta på nätterna är oerhört tufft och påfrestande på många sätt. Vi har lyssnat till många av våra medarbetare inom Västra Götalandsregionen. Detta har bland annat resulterat i att vi tagit tag i personalfrågorna och har ett stort åtgärdspaket på gång. Ett led i detta är att erbjuda betydligt bättre ersättningar för den som jobbar på kvällar, nätter och helger.

Ett första steg
Som ett första steg i denna satsning så inför vi från 1 september i år en fördubbling av ob-tillägget för vårdpersonal som arbetar på nätter.

Västra Götalandsregionen är en av Sveriges största organisationer och totalt har vi över 54 000 medarbetare. Vi är angelägna om att skapa goda arbetsmiljöer för vår personal och lönesatsningar är ett sätt att ta ansvar.
Vi tror också att vårt beslut om ett årligt friskvårdsbidrag på minst 1 500 kr kommer att uppskattas.
Konkurrensen om goda medarbetare inom vården är stor och många inom vårdyrken kan välja mellan olika jobberbjudanden över hela landet. Vi kommer fortsätta vår satsning på personalen och vår förhoppning är att de som är anställda inom Västra Götalandsregionen ska trivas på sina arbetsplatser och medverka till att vi behåller våra medarbetare.

Ett gott arbetsgivarskap är en förutsättning att våra anställda ska välja att vara kvar hos oss.

Conny Brännberg
Lars-Inge Andersson
Kristdemokratiska regionpolitiker

Varför ger sig Vänsterpartiet på låginkomsttagarna?

Fler ska få vård snabbare

Regionstyrelsens ordförande gömmer sig i debatten

Regionen måste korta vårdköerna

Rödgrön ledning chansar med regionens ekonomi som insats