Distriktet Västra Götaland Norra är det som tidigare var norra Älvsborg . Det finns 13 avdelningar i distriktets organisation och alla har representation i kommunernas fullmäktige. I Västra Götaland är distriktet ett av 5 distrikt.I regionen har distriktet 2 regionfullmäktigeplatser.

Facebook Inlägg

4 dagar sedan

Kristdemokraterna Fyrbodal

Ebba Bush Thors tal inför statsministeromröstningen idag, fredag den 18 januari 2019.I valrörelsen var kristdemokraterna en röst för ett nytt välfärdslöfte. En röst för alla de som allt för sällan får komma till tals. Patienter, äldre, barnfamiljer och brottsoffer. De står i centrum för vår politik. De är vår prioritering.

Vi lovade att en röst på kristdemokraterna var en röst för ett regeringsskifte – just för att vi under Stefan Löfven fått uppleva ett välfärdssvek.

Under den rödgröna regeringen så växte vårdköerna. Det byggdes för få äldreboenden. Förskolorna fick inte nog med resurser för att minska barngrupperna. Och man skar i LSS.

Vi menade - och menar - att det behövs en annan politik och en annan regering. En regering som vågar prioritera och kan vända den negativa utvecklingen inom välfärden.

I den överenskommelse som Stefan Löfven nu ser ut att ha mäklat fram mellan fem partier finns det många punkter. Men ingen kan påstå att den innehåller en vision för välfärden.

Vi är oroliga för Sverige. För ska en regering kunna föra ett land framåt behövs en idé. En målbild om vad man vill uppnå – så att alla drar åt samma håll.

Istället ser vi nu ut att få en regering bildad på splittring och missämja.

I onsdags kväll kunde vi alla höra Jonas Sjöstedt i SVT. Där han lugnt lät meddela att han och Stefan Löfven hade en överenskommelse.

Stefan Löfven ska inte bara ha garantera att vänsterns politik bevaras i stadsbudgeten.

Han ska också ha lovat att återinföra den vänsterpolitik som försvann i och med vår - och moderaternas - budget vann kammarens stöd.

Bara minuter senare fick vi se Annie Lööf stå i samma studio och hävda att vänsterpartiet krokats av från budgetsamarbetet. Och att ”vänsterpartiet (därför) inte får något inflytande över den politiska inriktningen de kommande åren”.

Båda dessa påståenden kan inte vara sanna samtidigt.

Någon är lurad eller så försöker de lura alla andra.

Det är ett privilegium för ett fåtal att kunna ställa sig i Riksdagens talarstol. De som gör det är representanter.

Idag var Ebba Busch Thor en representant och en röst för alla de som undrar – vad är sant?

Det går inte att bilda en regering på en lögn.
Till alla er som misströstar idag vill vi säga: gör inte det. Det kommer bättre dagar än denna. Ett styre i strid med sig självt kan inte bestå. Fram till den dagen kommer vi ge röst åt den borgerliga oppositionen.

Kristdemokraterna röstade nej till Stefan Löfven.
... Se MerSe Mindre

Visa i Facebook

4 dagar sedan

Kristdemokraterna Fyrbodal