Ebba Busch Thor i Borås

Kandidat nummer  2 till EU-parlamentet för Kristdemokraterna Ebba Busch Thor gör ett besök i Borås den 13 maj. Besöket blir på gården Eskilsryd hos Per Johan Strömbom och samtalsämnet blir helt säkert om jordbrukspolitiken och i synnerhet djurskyddsreglerna.

Lars Adaktusson i Borås

kd_i_europavalet_580x200

Bästa Kristdemokrat!

Vi står på tröskeln till årets intensiva valrörelse.  Europaparlamentsvalet är den 25 maj, det första valet under supervalåret 2014.

Kristdemokraternas första namn Lars Adaktusson gästar oss i Västra Götaland Södra den 19 mars. Ta chansen att lära dig mer om EU och vår toppkandidat som har en gedigen bakgrund som utrikespolitisk journalist. Hans egna ord om varför han vill få din och andras röst är trovärdiga och djupt kristdemokratiskt förankrade:

För mig handlar politik om ideologi och människosyn. I mitt politiska engagemang är de kristna värderingarna fundamentet – jag vill lyfta fram betydelsen av frihet i kombination med humanitet och solidaritet.          De värderingarna har i decennier utgjort grunden för den europeiska värdegemenskapen och är tillsammans med den fria rörligheten för människor, kapital, varor och tjänster EU-samarbetets största tillgång

VI behöver alla goda krafter i valrörelsen och där är just DU viktig!

Adaktussons föredrag är öppet för allmänhet och ta gärna med bekanta som är intresserade. Fika!

Efter föredraget tar stämmoförhandlingar vid endast för medlemmar.

Välkomna till Vävarsalen på Kulturhuset i Borås 19 mars 2014 kl. 18.30!

Lars Adaktusson är även på Stora Torget i Borås och talar med väljare kl. 15.00 till 17.00

Sara Degerman Carlsson

Distriktsordförande Kristdemokraterna                                              Västra Götaland Södra

Riksting i Karlstad

Det är dags för riksting i Karlstad den 26 – 29 september.

De som åker till Karlstad är Falco Güldenpfennig, Else-Marie Lindgren, Gunilla Christoffersson och Hans Gustavsson från Borås, Cristina Bernevång  Ulricehamn, Lars-Inge Andersson och Per-Olof Hermansson från Mark, Brigitte Barenfeldt Tranemo och Keijo Laine Bollebygd.

Drygt 200 motioner och en proposition från partistyrelsen om barn och unga ska behandlas. ”Sverige – världens bästa land att växa upp i!” är rubriken på den.

Du kan följa oss genom SVT Forum Torsdag 13.30 – 15.25, Fredag 09.00 – 17.00, Lördag 08.30 – 15.45 och Söndag 09.00 – 12.30

Distriktets vårstämma

Cristina Bernevång, Sara Degerman och Marcus Jonsson

Stämman är avklarad och de förändringar som blev är justerade på sidan för distriktsstyrelsen.

Marcus Jonsson talade om dagens EU med avstamp i historien och framhöll Konrad Adenhauer som förebild i synen på Europa.

Utöver förhandlingarna så genomfördes även ett provval för EU – parlamentsvalet 2014. Distriktsordförande Sara Degerman Carlsson informerade deltagarna om partiets valstrategi inför valet 2014.

Ett stort tack till avdelningen i Ulricehamn som ordnade det praktiska kring stämman som kunde genomföras på ett mycket bra sätt..

Kommun- och landstingsdagar i Helsingborg

Idag stängs anmälningsfunktionen till kommun- och landstingsdagarna i Helsingborg den 25 -26 januari.

Vi är 14 personer som ska delta från vårt distrikt och totalt så är det nästan 1 000 personer anmälda från hela Sverige. Dessa dagar är det största arrangemanget som Kristdemokraterna har under året och deltagarna har många seminarier att välja på som handlar om kommunpolitiken och landstingspolitiken.

Höststämma 24 november

Stefan Attefall, Kristdemokraternas civil- och bostadsminister, kommer på besök när Kristdemokraterna i Västra Götaland har gemensamma stämmor i Vårgårda lördagen den 24 november.

Gemensam uppstart med Stefan i ”Kulturen” på förmiddagen. Lunch serveras i Vårgårda Värdshus. Där har sedan distrikten sina stämmor efter att nätverksträffarna är avklarade.

Frågor besvaras av ombudsman Erik Johansson, 031-760 26 06