• Årsmöte med EU-fokus

-Det är roligt att fira årsmöte när vi kan se tillbaka på ett succéval och opinionssiffrorna stadigt fortsätter uppåt. Nu laddar vi om för valet till Europaparlamentet den 26 maj.

Det säger Gudrun Brunegård, ordförande för KD Vimmerby, som hade årsmöte på Alla hjärtans dag.

Årsmötet inleddes med musik av ungdomarna Stina och Kyla, som spelade gitarr och sjöng. 2018 års Vitsippspris delades ut till Storebro Kvinnocafé. Motiveringen löd:

”Med varma hjärtan ger ni på ideell basis av er tid och ert engagemang för att hjälpa nyanlända kvinnor till språk, kulturella koder och gemenskap i det svenska samhället. Era insatser har oskattbar betydelse för de enskilda personerna, men också ur ett övergripande samhällsperspektiv. Den medmänsklighet ni visar bidrar till att göra världen till en bättre plats att bo på!”

Storebro Kvinnocafé representerades av Birgitta Karlsson och Maj Evertsson, som berättade om arbetet.

Kristdemokraternas EU-valsedel toppas av Sara Skyttedal och David Lega. Gudrun Brunegård står som nummer tolv på valsedeln,

Efter servering av hjärtebakelser gav Gudrun Brunegård en kort presentation av KD:s huvudfrågor.

– EU är i grunden ett kristdemokratiskt fredsprojekt, men vi anser samtidigt att EU behöver reformeras. EU ska ägna sig åt gränsöverskridande frågor, som miljö, internationell kriminalitet och en gemensam asylpolitik. Däremot ska vi inte riskera vår svenska föräldraförsäkring genom den sociala pelaren, säger Gudrun Brunegård.

Vid årsmötet omvaldes Gudrun Brunegård som ordförande och Ola Gustafsson som vice ordförande. I styrelsen ingår även Nina Gustafsson, Torbjörn Sandberg och Ann-Sofi Henriksson. Ersättare är Tino Åberg, Ingbritt Carlsson och Clara Castelblanco.