• Majoriteten velar om PRAO-motion

-Det är svårt att förstå hur S+M-majoriteten tänker när det gäller Kristdemokraternas motion om att återinföra PRAO. Igår var den uppe för hantering i kommunstyrelsen, efter Barn- och utbildningsnämndens avslag. Med hänvisning till att regeringen har aviserat att det ska komma en lag om PRAO i årskurs åtta och nio, så skickar kommunstyrelsen idag tillbaka motionen till Barn- och utbildningsnämnden, för att begravas i en byrålåda, i väntan på riksdagens beslut, sager Ola Gustafsson (KD), ersättare i kommunstyrelsen och en av motionärerna.

-Vimmerbys politiska S+M-majoritet tycks vara mer än lovligt veliga. I början av mandatperioden avslog de sossarnas egen motion om att återinföra PRAO. Man talar mycket om hur viktigt det är att lyssna på ungdomarna. Den viktigaste frågan som ungdomarna lyfte vid budkavlen var just att få tillbaka PRAO. Till och med den rödgröna regeringen ser vikten av att ungdomar får chans att prova på arbete inom olika sektorer för att hamna rätt i studie- och yrkesval. Dessutom är en lag på gång, som kommer att behöva tid för planering innan den träder i kraft redan 1 juli 2018. Då avslår majoritetens representanter i nämnden motionen, som hade gett just den planeringstiden. Istället ska man vänta in riksdagens beslut och sedan få kortare tid att planera inför halvårsskiftet 2018! Och istället för att kommunstyrelsen rättar till det tokiga beslutet, så skickar man tillbaka motionen till sina kollegor i nämnden, som inte begrep hur de skulle besluta senast, sager Gudrun Brunegård, den andra motionären och ordförande för KD Vimmerby.

-Majoriteten verkar inte veta vilket ben de ska stå på. Det är dags att befria dem från bördan att regera kommunen, avslutar Ola Gustafsson