• Pedagogisk omsorg och förskolor med mångfald och valfrihet

Motionärerna Gudrun Brunegård och Torbjörn Sandberg

Kommunfullmäktige

Vimmerby kommun

Motion

Pedagogisk omsorg och förskolor med mångfald och valfrihet

Familjer och barn är olika och har olika behov. Det som passar de flesta är inte säkert att det är bäst för alla. Det är därför viktigt att kunna erbjuda barnomsorg av olika karaktär och med varierade inriktningar. I Vimmerby kommun finns dock inte någon större variation att välja mellan. Det har exempelvis vid det här laget gått ganska många år sedan de sista familjedaghemmen (”dagmammorna”) försvann. Det var en förlust för de barn som mådde bäst i en hemmiljö, med ett mindre antal barn omkring sig än vad det blir på en stor förskola.

Vi kristdemokrater ställer oss mycket tveksamma till att bygga ytterligare en stordriftsförskola i VOK-området, särskilt i ett läge då kommunens låneskuld är bland rikets högsta, fördelat per invånare. I första hand borde vi till fullo utnyttja andra möjligheter som finns, för att lätta på trycket i barnomsorgen och samtidigt öka landsbygdens livskraft. För övrigt bör alternativa lokaliseringar för eventuella ytterligare förskolor i Vimmerby utredas, för att inte nagga friluftsområdet ytterligare i kanten.

Kommunen borde ta tillvara lagstiftningens möjligheter beträffande barnomsorgspeng. I Vimmerby fungerar den enbart som beräkning för hur stort anslag per barn som tilldelas respektive förskola, men samma peng kan enligt lagen också tillfalla annan form av pedagogisk omsorg, exempelvis föräldrakooperativ, där kooperativet kan anställa behörig personal. Även enskilt drivna familjedaghem kan finansieras med barnomsorgspengen. I sådana fall utgår ersättning för lika många av dagbarnvårdarens egna barn som barn ifrån andra familjer som får sin omsorg i familjedaghemmet. Dessa alternativ behöver marknadsföras bättre.

Vimmerby kommun har en i högsta grad levande landsbygd. Drygt hälften av invånarna bor i staden och resten är fördelade på kransorter och ren landsbygd. De värden som är förknippade med detta borde tas bättre tillvara. Tyvärr lades Pelarne förskola ned, trots folkomröstningens tydliga utfall.  Nu vill majoriteten göra sig av med byggnaden, trots kommunens skriande brist på förskoleplatser och att bygdens folk vädjar om att kunna fortsätta använda den som samlingspunkt.

Möjligheten att öppna en andra förskoleavdelning i Djursdala behöver tas tillvara. Enligt samhällsföreningen finns tillräckligt många barn som står i kö för att fylla en avdelning, vilket skulle lätta på trycket inne i Vimmerby.

Vi föreslår därför kommunfullmäktige ge kommunstyrelsen i uppdrag

Att                 ta fram ett regelverk för hur Vimmerby kommun kan dra nytta av barnomsorgspengens alla möjligheter och marknadsföra dem på hemsidan,

Att                 omgående ta fram beslutsunderlag för att snarast möjligt kunna öppna en andra förskoleavdelning i Djursdala,

Att                 ta fram beslutsunderlag för att byta ut oljeeldningen i Pelarne skola till fossilbränslefritt alternativ och parallellt inleda planering för att öppna en ekologisk förskola i Pelarne,

Att                 bjuda in fler aktörer att starta fristående förskolor finansierade med  barnomsorgspeng,

Att                 stimulera intresserade föräldrar att starta familjekooperativ, finansierade med barnomsorgspeng,

Att                 marknadsföra möjligheten att starta enskilt drivna familjedaghem och        skolbarnsomsorg,

Att                 återinföra kommunala familjedaghem, samt

Att                 utreda lämpligaste placering för eventuell ytterligare förskola i staden, ur ett långsiktigt demografiskt och bostadsperspektiv, och vid behov inleda planprocess för förskola på Astrid Lindgrens gata, mitt emot VOK-parkeringen.

Slutligen föreslår vi

Att                 kommunstyrelsen ges i uppdrag att tillskriva regeringen med uppmaning att återinföra vårdnadsbidraget. Sedan det avskaffades ökade behovet av förskoleplatser i Vimmerby med ungefär en avdelning.

Vimmerby den 12 maj 2017

Gudrun Brunegård                                                     Torbjörn Sandberg

Kristdemokraterna                                                      Kristdemokraterna