• Tidigarelägg bygget av gång- och cykelväg i Gullringen!

Vimmerby, 30 januari 2017

Skrivelse till Kommunstyrelsen

Frågan om byggnation av en förlängning av gång- och cykelvägen i Gullringen, som ursprungligen bottnar i en motion från undertecknad, har dragit ut på tiden och finns i kommunens budgetdokument för 2017 med i planen för 2021. Kristdemokraterna har i budgetsammanhang agerat för att tidigarelägga byggnationen.

Efter att folkomröstningen ledde till beslutet att skolan ska finnas kvar har invånarna i Gullringen på olika sätt åter aktualiserat frågan. Den positiva utvecklingen för ortens husfabrik är glädjande för hela kommunen men medför också att den tunga trafiken på Storgatan ökar. Behovet av att ge fotgängare och cyklister en säkrare trafiksituation blir därmed än mer angelägen.

Även om kommunens investeringsram är synnerligen stram, kan man konstatera att en stor del av de prioriterade projekten inte hinner verkställas under avsett budgetår. Det innebär att ett antal miljoner från 2016 års investeringsbudget inte har tagits i anspråk. Samma mönster har upprepats år efter år, vilket ger anledning att förmoda att man inte heller i år kommer att utnyttja hela investeringsramen.

Jag föreslår därför kommunstyrelsen besluta

– att tidigarelägga investeringen i en förlängning av gång- och cykelvägen i Gullringen, om möjligt redan till innevarande år, med budgetering genom ianspråkstagande av ännu ej utnyttjade investeringsmedel.

Ola Gustafsson

Kristdemokraterna