Över tre fjärdedelar är emot kvotering av föräldraförsäkringen

Ebba-Busch-Thor_1maj15_2En ny opinionsmätning från Novus visar att 76% anser att föräldrarna själva ska bestämma över sin föräldraledighet.
– När vi nu demonstrerar för familjens rätt till självbestämmande har vi ett stort folkligt stöd i ryggen. Såväl rödgröna som liberaler vill kvotera föräldraförsäkringen. Mot detta kommer vi kristdemokrater ta strid,  säger Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor vid sitt första maj-tal vid partiets manifestation för familjen i Uppsala.

-Vi vet vad som händer med en regering där Kristdemokraterna inte finns med. Där stryps genast familjens rätt att välja. Där läggs omedelbart förslag om ytterligare tvångskvotering i föräldraförsäkringen. Och de går i pinsam otakt med hela det svenska folket, säger Ebba Busch Thor.

En överväldigande majoritet, närmare fyra av fem personer anser att föräldrar själva ska bestämma över sin föräldraledighet. Bland de rödgröna är hela 60 procent kvoteringsmotståndare.

73275Ebba Busch Thor

Partiledarkandidat