SVERIGE SKA FUNGERA

Sverige går igenom en av de största kriserna i modern tid. En sjukdomskris och en ekonomisk kris. Det kräver en politik som tar oss genom krisen.

Vad vill vi Kristdemokrater

Följ oss på Facebook

16 minutes ago

Vart är Sverige på väg?Sverige är ett fantastiskt land - men vi håller på att förlora delar av vår trygghet. Skjutvapenvåldet i Sverige har nått nya nivåer. Oskyldiga människor blir offerFörra året sköts en 12-årig flicka till döds. I somras blev två barn skottskadade på en lekplats. Bara ett par dagar tidigare sköts en polis till döds i Göteborg. För några veckor sedan väcktes två barn av en handgranat som kastats in i ”fel” hem.Så här ska det inte vara i Sverige. Sverige ska vara ett land där medborgarna ska känna sig trygga. Där elever kan gå säkert hem från skolan. Där barnen kan leka fritt på lekplatserna.Det är en bekymrande utveckling i landet - men det går att stoppa de kriminella gängen. Det går att vända utvecklingen.Kristdemokraternas uppgift är att visa att de här spiralerna kan brytas. Att skottsalvorna kan stoppas och tryggheten återvinnas. Det arbetet kommer behöva utföras med fast hand och på alla fronter. Med akuta insatser och med ett starkt, empatiskt och konsekvent förebyggande arbete där familjen och föräldraansvaret är en viktigt del.Sverige förtjänar bättre.Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

8 hours ago

Kristdemokraterna ... See MoreSee Less

1 day ago

Vanligt folk drabbas av regeringens energipolitik. Nu slår elpriserna i Sverige nya rekord. Igen. Familjer oroar sig för om de ska ha råd att bo kvar i sina hus. I vintras tipsade SVT om att man inte skulle dammsuga eller ha igång diskmaskinen under vissa tider på dygnet. I början på hösten blev det tydligt att Socialdemokraterna tänker låta Miljöpartiet avveckla kärnkraften bakvägen, genom att dela upp frågan om lagring av uttjänt kärnbränsle i två delar. På initiativ av KD kallades idag Per Bolund till näringslivsutskottet för att svara på frågor om när ett beslut om slutförvaret kan tas. Regeringen har redan stängt fullt fungerande och utsläppsfria kärnkraftsreaktorer. Och nu riskerar man att resterande kärnkraft måste snabbavvecklas om inte slutförvarsfrågan blir löst. Det motsvarar en nedstängning av hela trettio procent av Sveriges elproduktion utan att det finns något att ersätta den med. De redan höga elpriserna och utmaningen med elförsörjningen riskerar bli än värre för att S låter MP hållas. Situationen är helt orimlig. Sveriges elförsörjning är avgörande för vår ekonomi, jobben och för enskilda människor och familjers plånböcker. Den är inte en spelbricka i Socialdemokraternas och Miljöpartiets återkommande äktenskapsproblem.Sverige behöver en ny regering. Gå med i KD! KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

2 days ago

Kristdemokraterna jobbar med ett politiskt handlingsprogram för det som vi kallar hjärtlandet. Vi gör många besök på landsbygden, hos organisationer och företag med hjärta för hjärtlandet. Regeringen har lämnat stora delar av Sverige därhän. Vi föreslog stora satsningar i vår skuggbudget – på vägunderhållet förstås, men också på bredband, stärkt välfärd, bensinstationer och stöd för företag på landsbygden. Vi är fast beslutna att hela Sverige ska fungera. Det har många noterat, ibland antyds en konflikt med Centerpartiet. Centerpartiet har en lång och fin tradition av att hålla landsbygdens frågor högt och har i många delar en mycket bra politik för landsbygden. Det stör oss inte det minsta, tvärtom. Men den kanske viktigaste åtgärden som kan göras för landsbygden är att inte låta Miljöpartiet sitta i regeringen. Så är det med det. Och på den avgörande punkten skiljer vi oss åt som partier. Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

6 days ago

Regeringen försöker gömma vårdköerna bakom Corona. Sverige hade rekordlånga köer redan innan pandemin.Regeringen är ansvarig. Men man saknar helt åtgärder. I ställethar Magdalena Andersson uppfunnit ett nytt ord. "Coronaköerna" - som flitigt används av finansministern. Det märks att regeringen nu är stressade av att stå till svars för att människor inte får vård och att man just nu sviker rekordmånga människor. Att vi har rekordlånga vårdköer handlar delvis om pandemin. Men inte bara. Detta kan statistiken enkelt bevisa. Innan pandemin, i augusti 2019 var det 140 000 personer som väntade på vård. Ett år senare, 157 000. Och idag över 180 000 personer. Jämförbara siffror från augusti 2014, när KD satt i regering, var 62 000 personer. Vi kristdemokrater går till val på att bygga en ny modern vårdorganisation, så som Norge och Danmark redan har gjort. Förändring krävs. Förändring är möjlig. Sverige behöver inte stå stilla, behöver inte acceptera de ringlande vårdköerna. Andra länder har redan visat vägen. Medan Sverige, som en gång var berömt för just välfärden, idag står och stampar på samma fläck. Vårdköerna är inte en naturlag. Men man måste vilja ta tag i dem. Och man måste våga utmana gamla byråkratiska och politiska strukturer. Med mindre än så kommer inget att hända. Postnumret ska aldrig avgöra vilken vård du får. Hela Sverige ska fungera. ... See MoreSee Less

7 days ago

Som medlem i Kristdemokraterna är du väldigt betydelsefull. Vi är en folkrörelse och varje medlem är en pusselbit i vår gräsrotsrörelse. Vi försöker att ge tillbaka; du kan kanalisera ditt politiska engagemang och göra verklig skillnad samtidigt som du får vänner för livet. Bland annat får du som medlem tillgång till intressanta webbinarier och seminarier. Näst på tur är ett tal av Ebba Busch exklusivt till våra medlemmar. Unikt till rörelsen och Dig som medlem. TID OCH PLATS: Ebbas tal hålls fredag 15 oktober klockan 10.00 via Zoom. Bli medlem idag så får du länk så att du kan se talet live eller i efterhand. Informationen skickas till din mailadress tidigt på morgonen innan talet. Varmt välkommen till KD!Tillsammans ser vi till att Sverige får en ny regering.KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

1 week ago

Per berättar i Aftonbladet att han knappt har råd att laga tänderna längre på grund av det skenande elpriset. Det är inte bra för honom som diabetiker. Så kan vi inte ha det i Sverige. Läs hela artikeln:www.aftonbladet.se/minekonomi/a/bG7R0e/Sverige ska fungera. Då kan vi inte stänga ner fungerande kärnkraft och sätta landet i en kris. Det urholkar förtroendet för energiproduktionen, det som är så viktigt inför den elektrifiering som skulle bidra till en bättre miljö. Sverige behöver en ny regering.Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

1 week ago

Det räcker nu.I somras sköts den 32-årige polisen Andreas Danman ihjäl när han arbetade med att säkra allas vår trygghet. För hans kollega Hannah Bergelin, var det till slut droppen som fick bägaren att rinna över. Hon startade ett upprop med en kravlista till Sveriges politiker om de åtgärder som hon kräver.Deras upprop samlade över 3000 namnunderskrifter från poliser runt om i Sverige. Vi som politiker måste lyssna på vad vad polisen faktiskt behöver för verktyg och åtgärder. Detta handlar till syvende och sist om att de får den politiska uppbackning som krävs. För att de ska orka fortsätta med det jobb som de egentligen älskar. För att tryggheten ska återupprättas.Vissa partier svarar inte upp på dessa krav. Vi gör det. Gängen ska besegras och avväpnas. För våra polisers skull och för att gatorna tillhör folket.Det sa Ebba Busch när hon debatterade kriminalitet i Agendas partiledardebatt. Se den i efterhand på SVT Play.www.svtplay.se/video/32689151/agenda/agenda-partiledardebatt-10-okt-18-50 ... See MoreSee Less

1 week ago

Hundratusentals barn ser inte sina föräldrar gå till jobbet. Utanförskapet blir en arvslott. I det läget kan vi inte liberalisera migrationslagarna, vilket regeringen gör. Vi måste bryta utanförskapet för de som fastnat i långtidsarbetslöshet. Ebba Busch (KD) i Agendas partiledardebatt. Se debatten på SVT play.www.svtplay.se/video/32689151/agenda/agenda-partiledardebatt-10-okt-18-50 ... See MoreSee Less

1 week ago

Det räcker nu - KD och M tillsammans med SD och L i krafttag mot gängbrottsligheten.Brottsutvecklingen i Sverige är mycket allvarlig. Det handlar inte längre om att vi sticker ut jämfört med våra nordiska grannländer: Sverige ligger i den absoluta Europatoppen vad gäller dödligt skjutvapenvåld. Sprängningarna saknar internationellt motstycke, och under de senaste fem åren har rån mot barn mer än fördubblats.Allra värst är den grova organiserade brottsligheten. Våldet sprider skräck i hela bostadsområden, och oskyldiga människor faller offer för hänsynslösa attacker. Förra året sköts den 12-åriga flickan Adriana till döds, och i somras blev två barn skottskadade på en lekplats. Bara ett par dagar tidigare sköts polisen Andreas Danman till döds i Göteborg, och för några veckor sedan väcktes två andra små barn av en handgranat som kastats in i ”fel” hem.Det räcker nu. Därför kommer vi kristdemokrater tillsammans med Moderaterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna söka stöd för 20 viktiga förslag för att komma åt gängen.Vi vill skärpa straffen för gängkriminella, ge de brottsbekämpande myndigheterna bättre verktyg samt se effektivare åtgärder för att förebygga att fler unga dras in i kriminalitet. Det är några av de förslag som vi kommer att söka stöd för i riksdagens justitieutskott.Regeringen har misslyckats med att stoppa de kriminella gängen. Vi ser hur vittnen skräms till tystnad, hur företag stänger igen och andra känner sig tvingade att flytta. Offentliga tjänstemän tvingas utstå hot och drar sig för att anmäla brott. Regeringen har också misslyckats med det förebyggande arbetet. Larmrapporter avlöser varandra om att allt yngre barn rekryteras till gängen.En annan väg är möjlig. Vi vill lägga politiskt spel åt sidan och verkligen göra vad som krävs för att på riktigt vända utvecklingen.Sverige förtjänar bättre. ... See MoreSee Less
View on Facebook

Vill du också vara med och påverka?

Så här kan du komma i kontakt med Kristdemokraterna

ENGAGERA DIG!

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

Vill du veta mer Klicka här

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD