SVERIGE SKA FUNGERA

Sverige går igenom en av de största kriserna i modern tid. En sjukdomskris och en ekonomisk kris. Det kräver en politik som tar oss genom krisen.

Vad vill vi Kristdemokrater

Följ oss på Facebook

8 hours ago

SE DOKUMENTÄREN: Davids resa till Europaparlamentet”Född med en grav funktionsnedsättning. Ger aldrig upp. Sätter världsrekord. Startar företag. Bildar familj. Engagerar sig. Inspirerar andra. Gör skillnad. Det här är David Lega från vårt medlemsparti Kristdemokraterna i Sverige.”Så inleder EPP den dokumentär man gjort om David Lega, en av våra europaparlamentariker. EPP - European People's Party är den kristdemokratiska partigruppen i Europaparlamentet. Du kan se dokumentären med svensk text här: youtu.be/uMW9JQuyxZYDu kan se dokumentären i original, utan svensk text här: fb.watch/85NW4SsVWb/ ... See MoreSee Less

2 days ago

I veckans partiledardebatt berättade Ebba Busch om fyra viktiga principer som vägleder oss kristdemokrater. 1) Kristdemokrati handlar om andra. Vi är inte och har aldrig varit ett parti organiserat kring klass- eller egenintresse. Vi drivs av att göra livet bättre för andra - våra medmänniskor – av att skapa samhällsgemenskap. Det är därför vi alltid lyfter vikten av familj, en fungerande vård, trygghet och omsorg om de allra mest utsatta.2) Vi är beredda att tala med alla, göra uppgörelser med alla, samarbeta med alla partier i riksdagen - om det är vad som är bäst för Sverige. Politik handlar inte om att få posera med fina ideal - politik handlar om att göra skillnad på riktigt.3) Vi är beredda att lämna samma samtal och samarbeten - gå ut ur rummet - om krav ställs som skulle strida mot våra grundvärderingar. Uppgörelser har inte ett egenvärde - de måste föra Sverige framåt.4) Om möjligheten uppstår kan man lita på att KD kommer ta chansen att förändra Sverige till det bättre. Politiska alternativ utan mod att agera - är också utan mod att leda.Vi ryggar inte tillbaka inför de akuta problem som lamslagit de rödgröna. Vi kommer kapa vårdköerna, skapa en fungerande rättspolitik, säkra framtiden för klimatsmart kärnkraft och ge oss en långsiktigt hållbar migrationspolitik.Söker du efter ett modigt alternativ - så finns vi kristdemokrater. Vi lovar inte allt till alla - men vi håller vad vi lovar.Gå med i KD!KD.nu/blimedlemTalet finns att läsa i sin helhet på KD.nu/pldeb15sep ... See MoreSee Less

3 days ago

Sveriges hjärtland – landsbygden och de mindre städerna – behandlas alltmer styvmoderligt i rikspolitiken.Vi har sett det alldeles nyligen, i form av cementkrisen. Vi ser det nu, i form av den begynnande elkrisen som kommer förvärras av regeringens oförmåga att lösa frågan om slutförvar av kärnbränsle. Vi har sett det under regeringen Löfvens sju år vid makten, då regelraseriet blivit ett allt större hot mot lantbrukets lönsamhet och framtid. Eller när småskalig vattenkraft motarbetats med alla tillgängliga medel.Vi kristdemokrater ser det svenska hjärtlandet. Och vi kommer att kämpa för det. För att hela Sverige ska fungera. Peter Kullgren och Magnus Oscarsson skriver idag i ATL. Läs debattartikeln i sin helhet:KD.nu/atl16sepGå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

3 days ago

Kristdemokraterna ökar till fem procent i Skop. KD ökar och har brutit en nedåtgående trend. Vi ligger nu betydligt högre än i samma undersökning vid samma tid förra mandatperioden. Det visar SKOP:s senaste barometer över väljarsympatierna som genomfördes mellan den 3 och den 11 september 2021.Läs hela undersökningen:KD.nu/skop16sepGå med i KD!
KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

4 days ago

Låt oss vara tydliga med en sak - vi kan inte låta en sådan här sak gå förbi. Miljöpartiets Märta Stenevi kan inte stå i Sveriges Riksdag och prata om KD som en del av ett blåbrunt block. Att kalla motståndare nazister är inte bara lögn, det skapar polarisering och förgiftar demokratin. Vi ska kunna vara skarpt oense. Men vi ska inte kalla varandra vad som helst. KD är villiga att samtala och förhandla med alla. Men vi kommer aldrig bruka våld på våra värderingar. Gå med i KD! KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

4 days ago

Idag talade Ebba Busch i partiledardebatten. Det var en mycket viktig debatt. Om 361 dagar får svenska folket säga sitt – om den här regeringen och det rödgröna styre som nu snart bestämt i åtta år. "Om 361 dagar röstar folket och var och en äger själv sin röst. Men låt mig redan nu ge mitt hetaste tips. Vill du få till förändring? Vill du få slut på skjutningarna? Att vårdköerna ska kapas? Och att hela Sverige ska fungera? Vill du att det ska bli annorlunda än idag – ja då måste fler rösta annorlunda än man gjort. Vill du ha mer av samma – okej rösta på samma gäng (då då). Men vill du ha förändring - rösta för förändring. Kristdemokraterna har inte gett upp hoppet. Vi vet att tillsammans kan vi skapa ett Sverige du kan lita på. Tillsammans kan vi skapa ett Sverige som fungerar. Tack för ordet.”Om ett år är det val. Sverige behöver en ny riktning, en ny politik och en ny regering.Gå med i KD! KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

4 days ago

För trettio år sedan - den 15 september 1991 - valdes Kristdemokraterna in i Riksdagen för första gången av egen kraft, med 7,14 procent av rösterna. Alf Svensson, Inger Davidson och Mats Odell tog direkt plats i den borgerliga regeringen som statsråd. Alf Svensson hade dock suttit i Riksdagen redan 1985-88 genom en samverkan mellan Centern och KDS, två folkrörelser och två hedersmän - Alf Svensson och Thorbjörn Fälldin. Vi kristdemokrater har suttit stabilt i alla borgerliga regeringar sedan vi kom in i riksdagen 1991, vi gör allt för att få till en ny borgerlig regering. Man vet var man har oss. Om exakt ett år är det val. Sverige behöver en ny riktning, en ny politik och en ny regering.Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

5 days ago

REGERINGEN LÖFVENS TRYGGHETSFIASKONMed ett år kvar till valet så är det hög tid för oss att peka på våra förslag till lösningar men också summera det som inte fungerar i samhället. Det handlar om vården och omsorgen, om industrin, om brottsbekämpningen och om livet i hjärtlandet – landsbygden och småstäderna. Gemensamt för alla dessa områden är att de berör trygghet och trivsel i Sverige.Sverige har haft sju svåra år under regeringen Löfven. Nu byter Socialdemokraterna ut sin ledning, men ska Sverige ges möjlighet till förändring så är det regeringen som måste bytas ut. Det skriver vår partiledare Ebba Busch och partisekreterare Peter Kullgren i Expressen idag.Läs mer i Expressen:KD.nu/exp14sep ... See MoreSee Less

1 week ago

Om exakt ett år är det val. Sverige behöver en ny riktning, en ny politik och en ny regering. Under de senaste sju åren har utvecklingen gått åt fel håll. ”Utvärdera mig på jobben”, sa Stefan Löfven inför valet 2014, och lovade att leverera EU:s lägsta arbetslöshet. Den utvärderingen kan nu göras. Sverige har EU:s fjärde högsta arbetslöshet, efter Litauen, Italien och Grekland. Och 200 000 långtidsarbetslösa. Dessutom ökar dödsskjutningarna, inget annat år i Sveriges moderna historia, har det skjutits ihjäl lika många människor som nu. Vårdköerna hann fördubblas redan före pandemin. Bristen på cement, som regeringen orsakat, hotar nu att leda till byggstopp i Sverige. Nedläggningen av två reaktorer i Ringhals har skapat stora problem med Sveriges elförsörjning, så att vi nu tvingas importera smutsig el från andra länders kolkraftverk. Tryggheten, jobben, välfärden och klimatet – Sverige backar på alla områden. Det har vi inte råd med. Vi vet att Sverige kan bättre än så här. Vi vill vinna svenska folkets förtroende att bilda en regering som kan få ordning på Sverige igen. Det arbetet är nu i full gång, men vi kommer inte klara det ensamma. Vi behöver ditt engagemang också. Varje dag räknas och varje röst räknas. Om ett år väljer du! ... See MoreSee Less

1 week ago

SVERIGE BEHÖVER EN NY REGERINGKD vill ingå i en regering som kan skilja viktigt från oviktigt. En regering som jobbar för att Sverige ska fungera. Som prioriterar välfärdens grundfrågor istället för symboliska prestigeprojekt. Den nuvarande regeringen, med Socialdemokraterna och Miljöpartiet i spetsen, har misslyckats på punkt efter punkt inom områden där ingen regering får misslyckas. Sverige behöver en ny regering. Några av våra viktigaste frågor:🟦 Vården i Sverige är högklassig, men vårdköerna har skenat. Vi vill skapa en nationell vårdförmedling, så att den som väntat länge inte ska vara bunden till hemmaregionen, utan kunna få vård var som helst i landet.🟦 Sveriges system med 21 regioner har sina rötter i 1800-talets verklighet. Vi vill att staten ska ta över ansvar och finansiering. Tjugoen parallella vårdorganisationer ska bli en.🟦 Polisen i Sverige gör ett bra jobb utifrån förutsättningarna, men de är för få. De behöver bli fler och de måste få bättre verktyg. 🟦 Tiden när andra partier skrattade åt vårt förslag om många nya poliser och polisanställda är över. 🟦 Sverige drabbas hårt av gängkriminalitet och skjutningar. Vi har gett regeringen många förslag, men de hamnar ofta på hög. De gängkriminella måste punktbevakas. Därför behövs nya och ändrade lagar och hårdare straff. 🟦 Vi är oroade för landsbygden och små orter, det vi kallar hjärtlandet. Många vill bo på landet och politiken måste ta landsbygdsutveckling på stort allvar. Man kan inte sitta i städerna och ta beslut som gör det svårt att bo på landet. 🟦 Arbetslösheten riskerar att bita sig fast med utanförskap som följd. Inte minst för att regeringsunderlaget saknar gemensam riktning. Sverige kommer att behöva kraftfull arbetsmarknads- och skattepolitik under kommande år.🟦 Äldreomsorgens problem har blivit tydliga under pandemin. Det behövs reformer för att bibehålla och höja kvaliteten, förbättra den medicinska kompetensen, bygga fler äldreboenden, bryta ensamheten, förbättra arbetsvillkoren för personalen och öka inflytandet för de äldre. Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less
View on Facebook

Vill du också vara med och påverka?

Så här kan du komma i kontakt med Kristdemokraterna

ENGAGERA DIG!

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

Vill du veta mer Klicka här

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD