• Därför Kristdemokrat – Hans Thornander

Näst på tur att besvara vår fråga är skönsångaren Hans Thornander. Hans är personen man vill ha i sitt lag när man deltar i en musikquiz. Hans företräder oss i samhällsbyggnadsfrågor men är även intresserad av vårdfrågor.

Ålder: 48

Födelseort: Göteborg

Yrke: Access Manager

Fritidsintressen: Jag spenderar mycket tid med min familj hemma eller i huset i Sotenäs i norra Bohuslän. Det finns alltid något att göra och ta hand om två ställen. Jag älskar att skriva och spela musik och försöker att få tid till detta när det finns möjlighet. Förövrigt så reser vi så ofta vi kan, för att se oss om i världen, vilket kan innebära dagsturer i Sjuhärad såväl som på andra sidan jorden.

Favoritmusik: Lyssnar gärna på dagens hits men kan blanda allt från svenska visor till jazz. Men jag är fostrad i synt-musiken på 80-talet.

Vilken politisk fråga är viktigast för dig?
    Mitt huvudintresse på ett övergripande plan är vårdens styrning och hur resurserna används, tillsammans med lag och ordning. På det lokala planet arbetar jag med samhällsbyggnadsfrågor som påverkar vår kommuns utformning just nu, men framför allt för framtida generationer.

Kommuninvånarnas pengar skall användas med omsorg och respekt, men inte till visionära projekt som saknar hållfasthet och förankring.

Varför Kristdemokraterna?
    Samhället bygger på fungerande enheter där de du kallar din familj, är en grund. Ensam är oftast inte så starkt som uttrycket låter. Människan kan göra både gott och ont men vet oftast vad som är rätt. Det ansvaret vilar på oss människor i samhället. Det betyder samtidigt att vi människor måste ta ansvar för där vi lever våra liv, familj, föreningar vänkretsar samt givetvis skola och arbetsplats. Detta är en del av den kristdemokratiska grunden som jag håller mycket högt.

Företagande är en annan del som är mycket viktig för oss kristdemokrater. Där generas den ekonomiska förutsättningen för vårt samhälle. Att ha ett fungerande företagsklimat för små och stora företag, som sträcker långt utanför stadens kärnor skapar förutsättningar för Sverige som helhet.