• Därför Kristdemokrat – Niklas Arvidsson

Nu är det dags för vårt kommunalråd, Niklas Arvidsson, att svara på varför han är Kristdemokrat. Niklas som drev folkomröstningskampanjen om kongresshuset, utövar gärna sporter på fritiden och har något oväntat Iron Maiden som favoritband.

Ålder: 29 år

Födelseort: Boråsare

Yrke: Kommunalråd, tjänstledig från tjänst i Gislaveds kommun

Fritidsintressen: All form av sport. Spelar gärna squash, badminton eller padel och löptränar ofta. Är också en historienörd.

Favoritmusik: Iron Maiden är favoritbandet. Skulle gått på deras konsert på Ullevi nu i juli. Det får istället bli en av många saker att se fram emot nästa år.

Vilken politisk fråga är viktigast för dig?
    Äldreomsorg, lag och ordning, samt att kommunen ska vara varsam med skattebetalarnas pengar.

Varför Kristdemokraterna?
    Det var ett flertal politiska ställningstaganden som först gjorde Kristdemokraterna attraktivt för mig. Några exempel var KD:s tydlighet om att familjerna själva ska få bestämma hur de delar föräldraförsäkringen, statligt ansvar för sjukvården, omsorg om de svaga i samhället och skärpta straff. Kristdemokraterna är det parti som ligger mig värderingsmässigt närmast. Kristdemokratins människosyn utgår ifrån att människan i grunden är förnuftig och kan välja mellan att göra bra och dåliga handlingar. Det tycker jag är en sund insikt. Det är mänskligt att fela, men var och en bär samtidigt ansvaret för sina handlingar.

Kristdemokraterna är det parti som bäst förenar tilltro till den enskilde, med insikten om att ett samhälle behöver såväl gemenskap som en viss uppsättning gemensamma värderingar för att fungera.