• Budget 2023 – För ett starkt Botkyrka i en oviss tid

Sverige och världen befinner sig i en utmanande tid. Rysslands invasion av Ukraina, Kinas ökade tryck mot Taiwan samt folkrevolutionen i Iran är bara några av händelserna som ägt rum
    under 2022. Hela världssamfundet har påverkats och därmed även Botkyrka.

Pandemins efterdyningar, den ryska ledningens el-krig mot Europa, en ökande inflation och
    kraftigt ökade matpriser slår hårt mot Sveriges familjer, organisationer och företag. Samtliga
    av landets kommuner står inför ökade ekonomiska utmaningar därför är fokus för budget
    2023 en stabil och god ekonomisk hushållning som säkrar vardagen för Botkyrkas närmare
    95 000 invånare.

Under mandatperioden 2022–2026 kommer Botkyrka kommuns politiska ledning fortsatt
    bestå av Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet under parollen Mittensamarbetet.

Den politiska ledningen har under föregående mandatperiod genomfört flera krafttag för ett bättre Botkyrka och det har givit resultat. Fler än någonsin tar studenten, betygen stiger mest i
    Stockholm län, fler får välja utförare i hemtjänsten, företagen växer och kommunen ligger i
    framkant av klimatarbetet. Ledningens politiska plattform har fungerat som en ledstjärna under
    åren som varit och en reviderade version kommer presenteras i april 2023.

Mittensamarbetets huvudfokus för budget 2023 är att säkerställa att den positiva utvecklingen bibehålls och stärks. Ambitionen är att kommunens verksamheter ska ges förutsättningar för en långsiktig, hållbar och stabil planering i en osäker tid. Genom det värnas tryggheten för kommunens anställda, verksamheternas utveckling och servicen till Botkyrkaborna.

Vi måste fortsatt se till att alla barn lyckas i skolan, att alla i Botkyrka kan leva och åldras i
    trygghet, att klimatarbetet fortgår och att segregationen minskar. Allt detta är svårare i tider av
    inflation, stigande priser och en ökande arbetslöshet.

I budgeten presenteras, utöver förutsättningar för fortsatt stabilitet, därför ett antal fokussatsningar på skola, trygghet arbete, omsorg, bostäder och klimat. Exempel är skolsociala team, stärkt arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck samt möjligheten till hörsel- och syninstruktör för äldre. Ytterligare exempel är jobbfrämjande insatser för dem som står längst från arbetsmarknaden samt möjligheten att öka egenförsörjningen av el från klimatsmarta energikällor. Vi fortsätter rusta upp och bygga nytt, ta fram detaljplaner och främja fler etableringar från näringslivet. Ett mindre axplock av en mycket omfattande budget.

I tider av ovisshet måste alla ta sitt ansvar för att mildra krisens konsekvenser. Tillsammans kan vi i Botkyrka göra skillnad.

Ebba Östlin – Socialdemokraterna
    Stefan Dayne – Kristdemokraterna
    Dag Ahlse – Centerpartiet
    Niklas Gladh – Miljöpartiet de gröna