• Meddelande från KD Danderyd juli 2019

I mitten av juni blev vår gruppledare Joachim Gahm utesluten ur Kristdemokraterna. Beskedet kom som en chock för oss då ingen förvarning hade kommit till styrelsen för Kristdemokraterna i Danderyd.
    Vi i styrelsen har därefter haft samtal med partiets partisekreterare Peter Kullgren, som har informerat oss om att uteslutningen hade gjorts efter en samlad bedömning om saker runt Joachim, inte minst hans uttalanden på Facebook och i intervjuer.
    Vi i styrelsen för Kristdemokraterna i Danderyd beklagar beslutet mycket och har även, både muntligt och skriftligt, gett uttryck för vår besvikelse till partistyrelsen. Vi har vänt oss mot uteslutningen som sådan men även hur den har gått till.
    Joachim har, förutom att ha varit en god kamrat till oss i styrelsen och många andra Kristdemokrater i kommunen, gjort stora avtryck i den lokala politiken. Vi är stolta över vårt valresultat i både de nationella valen och i EU-valet, och vi vet att Joachims engagemang och energi i dessa val har varit ovärderliga. Som gruppledare har Joachim gjort stora insatser i Kommunstyrelsen, inte minst denna vår, där han som erfaren affärsman spelade en stor roll för att reda upp i kommunens ekonomi. Hans insatser var väl omvittnade hos våra koalitionsbröder och systrar inom Moderaterna och Liberalerna.
    Vi står nu inför att välja en ny gruppledare i Kommunfullmäktige och en ny vice ordförande i vårt lokalparti. Styrelsen har redan initierat det arbetet och kommer att fortsätta i augusti.
    Vi förstår att många just nu kan känna en besvikelse och kanske till och med vrede över det som hänt och beslutats. men vi ber alla att se framåt. För att citera ett av Joachims många inlägg på Facebook: ”Kristdemokraterna är Sveriges blivande största borgerliga parti med Sveriges första kvinnliga statsminister”.
    Vi kommer naturligtvis att fortsätta vår dialog med partistyrelsen och vi hoppas naturligtvis att det kommer en dag när Joachim kan välkomnas åter i partiet. Vi kan alla vinna på det! Vi hoppas det sker förr, snarare än senare.
    För övrigt ber vi att få ”förvarna” om ett planerat medlemsmöte torsdagen den 3 oktober 2019. Vi ber dig att reservera kvällen då vi kommer ha en intressant talare och bjuda på en lättare buffé. Mer information kommer efter sommaren.

Varma sommarhälsningar från KD Danderyd.

Håkan Johanson ordförande