• Budgeten för 2019 antagen

Under kommunfullmäktige den 17 december antogs den budget som vi kristdemokrater tillsammans med Centerpartiet, Moderata samlingspartiet och Bästa Alternativet hade lagt fram. Detta är den första borgerliga budget sedan 1993 som kommunfullmäktige har antagit.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet de gröna lade under sittande fem tilläggsyrkanden. Alla dessa yrkanden avslogs med röstsiffrorna 23 ja, 16 nej och 2 avstår som innebär att Sverigedemokraterna stöttade majoritetens förslag medan Vänsterpartiet avstod från att rösta. Tilläggsyrkandena som S+MP lade var:
    1: att 3 miljoner stryks från projektet ”Bjurbäcksskolan 7-9” i investeringsbudgeten under 2019.
    2: att lägga 1 miljon i investeringsbudgeten under 2019 till Gång och cykelvägar.
    3: att lägga 1 miljon i investeringsbudgeten under 2019 till renovering av förskolan Solgläntan i Eriksmåla.
    4:  att lägga 1 miljon i investeringsbudgeten under 2019 till att påbörja satsningen på renovering av simhallen inkluderat varmvattenbassäng.
    5: att projektet ”skatepark” stryks i investeringsbudgeten och summan som ligger under det projektet förs över till projektet ”stationsområdet”.

Kort innehåller denna budget bland annat en bygdepeng, som Kristdemokraterna drev i valrörelsen,  med 150 tkr. Dessutom kommer hårdare tag kring ekonomin att tas för att få ordning och reda i ekonomin.

Du kan läsa budgeten 2019 för Emmaboda kommun här