Valmanifestet i media

DN13aug14Idag skriver DN, SvD och Metro m.fl. om alliansens gemensamma valmanifest inför valet till Stockholms stadshus.

Vid gårdagens presskonferens lyfte jag att Stockholms stad ska vara en sammanhållen stad. Tillväxten i sig gör detta möjligt. Genom ökade skatteintäkter för att att fler människor jobbar kan vi erbjuda fler ungdomar sommarjobb, öka satsningarna på skolor med låg måluppfyllelse och öka insatserna för att utlandsfödda ska tillträde till
arbetsmarknaden. Metro13aug14Vidare vill Alliansen fortsätta flytten av kommunala förvaltningar och bolag från innerstaden till ytterstaden. Flera bolag och förvaltningar har redan beslutat om en flytt, senast i raden är Micasa som som flyttar från Södermalm till Järva. Detta betyder så klart väldigt mycket för integrationen och för att ett sammanhållet Stockholm. För att få levande och attraktiva stadsdelar krävs det både arbete och bostäder som är integrerade och inte separerade från varandra.

Vi vill också foga samman Stockholm genom att koppla ihop stadsdelar rent fysiskt med ny bebyggelse. Tillväxten skapar ett enormt tryck på nya bostäder och med hjälp av det ska vi läka en del av de sår som tidigare stadsplanerare varit med och skapat.

Vi är också överens om att Stockholm fortsatt ska ha ett lågt skattetryck. Vi har under två mandatperioder sänkt skatten med 75 öre, det tillsammans med jobbskatteavdraget och landstingets skattesänkning har gett en hel månadslön extra för breda löntagargrupper. Detta har vi kunnat göra samtidigt som skolan, förskolan, omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning har ökat och insatser för fler sommarjobb, en utbyggd infrastruktur, en renare stad och förbättrad integration har genomförts. Alliansen har visat att det inte finns ett statiskt samband mellan högre skatter och bättre välfärd. Samband finns däremot mellan fler jobb och bättre välfärd, därför fortsätter vi med strategin att öka sysselsättningen framför breda skattehöjningar för löntagarna.

Bilder ovan: DN Stockholm, 13/8-14 och Metro, 13/8-14