KRISTDEMOKRATERNAS VIKTIGASTE FRÅGOR

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman.

• Barn och familj
  • Jobb och äldres ekonomi

KRISTDEMOKRATERNA AGERAR I SÄKERHETSKRISEN

KD – för ett friare och varmare samhälle

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman. Ingen ska hållas tillbaka och ingen ska lämnas efter.

Vill du också vara med och påverka?

Bli medlem i Kristdemokraterna

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD

Följ oss på sociala medier

Vi kommer ta strid mot familjefientliga förslag i alla lägen!

Vi Kristdemokrater vet att familjer ser olika ut, och har olika förutsättningar. Därför vill se en helt fri föräldraförsäkring där dagar kan överlåtas fritt mellan föräldrarna men där också en del dagar kan överlåtas till en annan närstående till familjen.

Vårt besked till landets familjer är att fördelningen av föräldradagarna är deras val, och enbart deras. Vårt besked till kvoteringsivrarna är att nu är det slutlekt. Er makt över föräldrarna bör stanna vid hemmets ytterdörr

Här är några av Kristdemokraternas förslag på förbättringar för familjer:

✔️ En helt fri och flexibel föräldraförsäkring, där föräldrar kan överlåta dagar till varandra eller till närstående som mormor eller bonuspappa
✔️ En barnomsorgspeng för föräldrar med barn mellan ett och tre år som själva tar hand om sina barn istället för att nyttja förskola
✔️ Barngrupperna ska minskas genom ett tak för hur stora grupperna i förskolan får vara.
✔️ Höj pensionsavsättningarna till föräldrar som är hemma med sina barn så att inte den som är hemma drabbas genom lägre pension.
✔️ Förstärkt inkomstskydd och förbättrad rätt till tjänstledighet
✔️ Alla föräldrapenningdagar ska kunna användas som dubbeldagar.
... See MoreSee Less

View on Facebook

NU INFÖR VI PORRFILTER I KOMMUNEN

Det borde vara en självklarhet att skolan ska vara trygg. Dessvärre ser vi efter höstens #metoo-upprop att skolorna inte är fredade från sexuella trakasserier och övergrepp. En av de fyra åtgärder som KD föreslår för att komma tillrätta med detta innebär porrfilter i Falkenbergs skolor. I går tog Fullmäktige beslutet, något som Georgia Ferris (KD) argumenterar för i klippet.
... See MoreSee Less

View on Facebook
  • Följ oss på sociala medier: