• Ellenö behöver en cykel och gångväg till kink badplats!

Färgelanda kommun har ett mindre antal meter cykelväg per invånare än riktet som helhet och jämförbara kommuner i länet. Kristdemokraterna i Färgelanda vill att mer cykel och gångväg byggs på strategiska platser som kan möjliggöra ökad inflyttning av barnfamiljer och pendlare. Ett sådan typiskt område är Ellenö området, vilket har potential att bli ett av de mest populära områdena i kommunen och som skulle kunna locka flera invånare både på kort och lång sikt.  Detta bör primärt göras genom att en Cykel-och gångväg byggs från busshållplatsen Ellenö-ned till väginfarten till kink badplats. Detta skulle dels binda ihop båda sidorna av Ellenö området på ett smart sätt samt vara bra för miljön, då enda sättet att ta sig till fots eller cykel är en krånglig skogsväg, varav nästan alla boende använder bilen för den korta resan.

Kostnadsposterna som skulle behöva beaktas om det görs är grovt följande:

1. Priset för anläggning kan beräknas till mellan ca 4500-6000 kr/meter (ink material/massa och justering) och uppsättning rak stolpe (4m) med armatur led  mellan 500-780 kr/meter exklusive anslutningsavgift. Belysning behöver dock inte göras samtidigt som själva vägen anläggs, utan kan tas när fler flyttat in till området.
    2. Hjullastare lägst ca 800 kr/tim kr om det är högre miljöklass
    3. Grävare ca 890 kr/tim om det är högre miljöklass

Med andra ord är det inte så dyrt om man betänker att vissa priserna är grova schabloner i överkant samt att sträckan som isåfall anläggs är mycket kort. Upphandlas detta också i ett förfarande med förhandling, där man inte låser sig för tidigt vid teknisk anläggnings lösning, finns det möjlighet att få till en bra och kostnadseffektiv lösning som betalar sig över tid.

Om du som boende i Ellenö också tycker detta vore bra lösning, gå med i Kristdemokraterna Färgelanda  Medlemskapet