• Inköp-och e-handel kan spara miljoner!

Vi kristdemokrater vill att kommunen ska satsa hårdare på inköp och digitala inköpsprocesser. Fördelarna med detta enligt oss är:

1. Det är bevisat i såväl praktik som teori att kommuner generellt som prioriterar upp sina inköp till en strategisk nivå kan spara minst 3% per år av inköpsomslutningen, med andra ord, väldigt mycket pengar även i Färgelanda kommun. I detta ska också påpekas att presumtiva besparingar som är kopplade till uppföljning av avtal inte är medräknade.
    2. Allt fler offentliga aktörer arbetar idag hårt med att digitalisera inköpsprocesser och beställningsflöden. Vi kristdemokrater vill att förvaltningen ges i uppdrag att se över hela inköpsprocessen från upphandling, avtal och löpande beställningar med fakturering. E-handel gynnar tvärtemot vad många tror små företag, då det öppnar upp för att ha fler anbudsområden i upphandlingar och stärker möjligheten för kommunen att följa upp att ingångna avtal följs, men även anpassa sig efter faktiska inköpsmönster som organisationen har. En annan fördel är ekonomihanteringen i stort.
    3. Vi vill att förvaltningen ges i uppdrag att se över en anpassad lösning  för så kallad kategoristyrning. Kategoristyrning handlar förenklat om att ta fram anpassade inköpsstrategier för olika typer av tjänster, varor och produkter, vilka ska realisera löpande och hållbara besparingar.  Arbetssättet som ibland, har lite andra namn, har använts länge inom den privata sektorn med goda resultat och har även påbörjat användas inom flera statliga myndigheter. Fördelen med arbetssättet är att verksamheter generellt lättare upptäcker nya lösningar på besparingar som inte alltid är uppenbara och strukturerat börja ifrågasätta gamla avtalslösningar.

Kristdemokraterna kommer att lägga fram en motion under året om att utreda hur Färgelandas framtida inköpsarbete-och inköpsprocess kan utvecklas för att bli ett starkare stöd för besparingar och verksamhetsnytta för förvaltning och kommunmedborgarna.