• Öppna fritidsgården

I en utspridd kommun som Gagnef behövs mer än en fritidsgård. Alltför många ungdomar har svårt att ta sig till fritidsgården när det bara finns på en plats i kommunen.

Därför prioriterar vi att öppna den gård som C & S stängde.

Kristdemokraterna lovar inte allt till alla, men vi lovar att prioritera barn och unga. Och vi håller vad vi lovar.

Vi vill satsa på lekplatser, fältarassistenter och kraftigt öka stödet till föreningslivet. Och ha två fasta fritidsgårdar.

...
  • Vi vill ta ansvar!

Kristdemokraterna i Gagnef anser att den styrande majoriteten i kommunen borde visa större ansvarstagande och handlingskraft än vad man gör nu. Vi tycker det är något medborgarna ska kunna förvänta sig av sina politiker.

Anders Bengtsson,  ledamot budgetberedningen, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

Kristdemokraterna sa nej till skattehöjningen 2017. Vi är inte principiellt emot en skattehöjning, om det krävs för att undv...

• Minska kommunens kostnader

Vi jobbar hela tiden för att hjälpa den styrande majoriteten att hålla nere kommunens kostnader. Alla prognoser pekar mot att det väntar tuffare ekonomiska tider för kommunen, därför är det viktigt att hela tiden aktivt arbeta för att effektivisera verksamheterna. Ett område där vi ser möjligheter till kostnadsminskningar är integrationen, därför har vi lagt följande motion till kommunfullmäktige.

Motion till Gagnefs kommunfullmäktige Regeringen har aviserat en ersättningsminskning för...

• Vi säger nej till skattehöjningen!

Gagnefs styrande majoritet föreslår en rejäl skattehöjning. För att undvika underskott i budgeten måste man få in drygt åtta miljoner kronor mer än i nuläget, ett problem man löser med att ge kommuninvånarna ett av länets högsta skattesatser.

Kristdemokraterna i Gagnef tror det finns andra vägar att gå. Som kommunpolitiker är det vårt ansvar att förvalta våra invånares pengar på bästa sätt, att höja skattesatsen ska vara sista utvägen och bara tas till om det är absolut nödvändigt.

...
  • Trygghet i det lilla är trygghet i det stora

Låt familjerna bestämma Vi vill ge familjerna allt stöd de behöver för att ta sitt föräldraansvar och få mer tid tillsammans med sina barn. Därför har vi envist arbetat för vårdnadsbidrag och andra barnomsorgsalternativ. Vi fortsätter att utveckla Familjens Hus i Mockfjärd.

En skola som ser varje barn Skolan ska ge trygghet och livskunskap, den ska förmedla barnets unika värde och ge barnet en god självkänsla – Nolltolerans mot mobbing. Våra barn förtjänar trivsamma lokaler, bra mat och lärar...