• Minska kommunens kostnader

Vi jobbar hela tiden för att hjälpa den styrande majoriteten att hålla nere kommunens kostnader. Alla prognoser pekar mot att det väntar tuffare ekonomiska tider för kommunen, därför är det viktigt att hela tiden aktivt arbeta för att effektivisera verksamheterna. Ett område där vi ser möjligheter till kostnadsminskningar är integrationen, därför har vi lagt följande motion till kommunfullmäktige.

Motion till Gagnefs kommunfullmäktige
    Regeringen har aviserat en ersättningsminskning för mottagandet av ensamkommande flyktingbarn. Som vi uppfattar det vill staten försöka få ner kostnaderna genom att få kommunerna att erbjuda enklare boendeformer som t.ex. stödboende istället för HVB boende.
    Risken finns att det blir en övervältring av kostnader från stat till kommun om inte kommunen hinner ställa om till mindre kostnadskrävande boende.

Eftersom det handlar om stora kostnader som kan påverka stort på kommunens budget 2017 föreslår vi:
    – att en detaljerad kostnadsplanering och framtidsprognos presenteras vid varje kommunstyrelsesammanträde från och med nu.

Kristdemokraterna i Gagnef