• Vattenskyddsområde och åtgärdprogram på agendan

    Bolmen är vattentäkt för nästan hela västra Skåne, ändå finns där inget vattenskyddsområde! Därför håller Sydvatten som äger tunneln mellan Bolmen och Ringsjön på att bilda ett sådant nu. Naturligtvis är Lagans vattenråd en viktig röst i den processen och därför fick Sydvatten en hel del av dagens sammanträdestid till att presentera sitt förslag till skyddsföreskrifter och konsekvensbedömning av dessa. Vi kommer att lämna ett yttrande senare.

    (mer …)

  • Med vattenrådet i Storåns rike

    Lagans vattenråd hade årsmöte i Hillerstorp i dag. Jag fick fortsatt förtroende som styrelseledamot för Värnamo kommun i två år till. Medins Biologi AB berättade om hur recipientkontrollen går till i Lagan och dess allmänna tillstånd. Beredningssekretariaten informerade om aktuella frågor och det gav upphov till ett intensivt och informativt samtal om vandringshinder, modifierade vatten och kvalitetsklassning av vattenförekomster.

    (mer …)