Socialdemokraterna röstade nej till att kartlägga hedersrelaterat våld i Haninge

På dagens kommunstyrelsesammanträde behandlades Kristdemokraternas motion om att kartlägga det hedersrelaterade våldet i Haninges alla årskurser i skolan. Den politiska ledningen i Haninge – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet – röstade nej till vår motion om att kartlägga det hedersrelaterade våldet.

Under de senaste åren har frågan kring hedersrelaterat våld uppmärksammats på flera håll i Sverige. Kristdemokraternas anser att Haninge som kommun ska ha ett aktivt arbete för att motverka hedersrelaterat våld och få en ökad kunskap och medvetenhet kring denna fråga. För oss kristdemokrater är det viktigt att mörkertalet kring hedersrelaterat förtryck synliggörs.

-Frågor kring hedersrelaterat förtyck rymmer stora mörkertal. Att den politiska ledningen anser att de har full koll och gör tillräckligt utan att veta omfattning av förtrycket tyder på en självgodhet och arrogans som gör mig upprörd, säger Kickan Enman (KD)

#OrangeDay – TILLSAMMANS MOT VÅLD MOT KVINNOR

Flygbladsutdelning i Västerhaninge

ETT HANINGE ATT LITA PÅ