Huddinge erbjuder barnomsorg på obekväm arbetstid

Förskolenämnden i Huddinge kommun fattade under tisdagskvällen beslut att införa barnomsorg på obekväm arbetstid.

– En av Kristdemokraternas grundläggande utgångspunkter är att familjer ser olika ut. Förskolan som den ser ut idag är framför allt anpassad för barn som åtminstone har en förälder som arbetar på regelbundna tider dagtid. Men för en ensamstående förälder som arbetar kvälls- eller nattskift fungerar inte det om de inte har ett bra nätverk som kan hjälpa till. Därför har det varit en viktig valfråga för Kristdemokraterna att Huddinge kommun ska kunna erbjuda barnomsorg även på obekväm arbetstid, säger Pia Berkman (KD), ledamot i förskolenämnden.

Barnomsorg på obekväm arbetstid vänder sig till föräldrar som arbetar på kvällar, nätter och/eller helger och som inte har några reella möjligheter att själv ordna omsorg för sina barn i åldern 1 – 5 år. Från och med augusti kommer förskolan Falken i Huddinge erbjuda denna tjänst under veckans alla dagar.

– Satsningen på Falken är ett försök. Vi vet idag inte hur stort behovet är. För oss kristdemokrater är det viktigt att den här barnomsorgen blir bra även ur barnens perspektiv och bidrar till att stärka familjerna. Jag kommer därför att följa satsningen noga, säger Pia Berkman.

Snart i Huddinge: Valfrihet inom särskilt boende

Huddinge prisbelönar arbete med lågaffektivt bemötande

Ökad valfrihet för funktionshindrade i Huddinge

Huddinge höjer hemtjänstpengen med 2 procent

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen