”Bygg ny tvärjärnväg på Södertörn”

Bygg en ny tvärjärnväg mellan Jordbro och Flemingsberg. Det föreslår Tomas Hansson, Kristdemokraternas kommunalråd i Huddinge, tillsammans med Karl Henriksson, Trafiknämnden i Stockholms läns landsting, och Marie Litholm och Antonella Pirrone, KD:s gruppledare i Haninge respektive Nynäshamn, i en gemensam debattartikel i Svenska Dagbladet.

Bakgrunden är den stora ökning av godstransporterna som vi kan vänta när den nya containerhamnen i Norvik, Nynäshamn, öppnar. Om alla dessa containrar ska åka lastbil så kommer det leda både till miljöutsläpp och trängsel på Nynäsvägen och Södertörnsleden. Lägg till det utvecklingen i Jordbro Företagspark.

Samtidigt kommer pendeltågstrafiken till Stockholm öka när Citybanan invigts och befolkningen fortsätter att växa. Det betyder att det inte kommer att finnas speciellt mycket ledig kapacitet på Nynäsbanan mellan Jordbro och Älvsjö.

Därför föreslår Kristdemokraterna en ny järnvägsförbindelse mellan Nynäsbanan och Södra stambanan utmed Södertörnsleden, primärt för godstrafiken. På sikt kan man också utveckla en ny pendeltågslinje längs sträckan, till exempel från Farsta strand till Södertälje med stopp i Trångsund, Skogås, Handen, Flemingsberg och Tumba på vägen.

Hela artikeln kan du läsa här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-maste-undvika-fler-ursparningar_8798918.svd

Huddinge prisbelönar arbete med lågaffektivt bemötande

Ökad valfrihet för funktionshindrade i Huddinge

Huddinge höjer hemtjänstpengen med 2 procent

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen