KD: Överfallen vid Kvarnbergsplan är oacceptabla

I veckans Mitti Huddinge går det att läsa om fyra barn som har jagats och misshandlats vid Kvarnbergsplan av tonårsgäng. Händelser som är helt oacceptabla enligt Kristdemokraternas kommunalråd Tomas Hansson.

– Det här ska inte få hända. Våra barn ska inte känna sig otrygga när de ska gå till och från skolan, säger Tomas Hansson (KD).

Han menar att den tillfälliga lösningen att föräldrar ska lämna och hämta sina barn inte kommer att hålla i längden. I stället behöver skolan och kommunen ta ett större ansvar genom att uppmuntra till goda värderingar som respekt och omsorg om andra.

– Förutom det pågående polisarbetet att hitta de här tonåringarna och få ett slut på den oro som både barn och föräldrar känner, så behöver vi jobba mer förebyggande med att undervisa i goda värderingar. Huddinge ska vara en trygg kommun att växa upp i och därför är det viktigt att skolundervisningen har sin utgångspunkt i etik och en god människosyn. Vi är också starka förespråkare för de föräldrautbildningar för tonårsföräldrar som kommunen anordnar. Det är något vi gärna ser mer av, säger Tomas Hansson.

Överfallen som har drabbat barn mellan 7 och 14 år har skett i närheten av Kvarnbergsplan av fem till sex personer som har misshandlat och jagat barnen, antingen på väg till eller från skolan.

Huddinge höjer hemtjänstpengen med 2 procent

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen