Huddinges förskolor blir giftfria

Nu kommer förskolorna i Huddinge kommun att få färre hälsofarliga kemikalier. I torsdags godkände förskolenämnden en handlingsplan för att anpassa byggnaderna som barnen vistas i.

– Det här är ett viktigt arbete och det är bra att vi främst fokuserar på barnens miljöer, eftersom de får i sig högre halter av skadliga kemikalier i förhållande till sin storlek än oss vuxna, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Huddinge har i dag cirka 70 kommunala förskolor som alla har en egen karaktär och finns i byggnader som består av olika byggmaterial. En del förskolor är miljövänligt byggda medan andra inte är det, något som har väckt diskussioner om giftfria förskolor. Därför fick barn- och utbildningsförvaltningen under 2014 uppdraget att arbeta med frågan. Handlingsplanen innehåller bland annat åtgärder som förskolorna ska genomföra men också förslag på ersättningsmaterial.

– Små barn utforskar världen genom att bita och suga på material. Det leder tyvärr också till att de lättare kan få i sig kemikalier. Därför behöver göra vad vi kan för att minska den risken, säger Karl Henriksson.

Huddinge prisbelönar arbete med lågaffektivt bemötande

Ökad valfrihet för funktionshindrade i Huddinge

Huddinge höjer hemtjänstpengen med 2 procent

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen