Barns röster räknas – får demokratipris

När Geografens testamente, ett program på Utbildningsradion (UR), i våras annonserade sin nedläggning reagerade klasserna i 5A och 5B på Edboskolan starkt. Enträget har de skrivit insändare, fått in 1 200 namn i en namninsamling, gjort intervjuer och debatter i tv och haft ett möte med UR:s programchef Ami Malmros. För sina innovativa idéer och bevis för att barn kan påverka, står de därför som vinnare av Huddinge demokratipris 2015.

– Det är fantastiskt roligt att se vilket engagemang de här eleverna visar. De är övertygade om att deras röst räknas och de har gjort allt de kan för att en ny säsong av Geografens testamente ska bli av. Dessutom har 700 skolor över hela Sverige valt att gå med i deras kamp, något som visat vilka ringar på vattnet barn kan ge. Årets demokratipris är dem därför välförtjänt, säger Kaija Jansson (KD), ledamot i Demokratiberedningen.

Huddinge demokratipris delas ut varje år som ett sätt för kommunen att uppmärksamma vikten av demokrati. Man vill också motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter för samtliga invånare i kommunen.

Årets demokratipris kommer att delas ut i samband med Demokratidagarna den 8 oktober. I dag går barnen som får priset i klass 6A och 6B på Edboskolan.

Huddinge prisbelönar arbete med lågaffektivt bemötande

Ökad valfrihet för funktionshindrade i Huddinge

Huddinge höjer hemtjänstpengen med 2 procent

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen