Nytt forskningscenter byggs i Flemingsberg

Andra etappen av forskningcentret bredvid Karolinska insitutet i Flemingsberg hade i går sitt första spadtag.
– Nu får Huddinge ytterligare 25 000 kvadratmeter av kunskap och utbildning, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

Flemingsberg fortsätter att utvecklas. På torsdagen var det dags för Hemsö och SveaNors andra utbildnings- och forskningscenter att få sitt första spadtag. Syftet med centret är att vårdverksamheter ska kunna kombineras med forskning, utbildning och näringsliv.

– Det är fantastiskt att se vilken kompetens som håller på att etablera sig i Flemingsberg, forskning och utveckling som står sig väl i en global konkurrens. Det är många projekt som är på gång i området och satsningen på kommundelen som en regional stadskärna håller på att förverkligas. Med nya bostäder, utbyggd infrastruktur och fler kunskapsorienterade verksamheter kommer Flemingsberg bli en oerhört attraktiv plats att vistas på och leva i, säger Karl Henriksson.

Förra året togs första spadtaget av den första etappen, Technology for Health, och inflyttning planeras att ske under sommaren 2016. Neo, som den nya byggnaden har döps till, ser ut att stå klar 2017. Tillsammans kommer de erbjuda 45 000 kvadratmeter med lokaler för utbildning och forskning.

Huddinge prisbelönar arbete med lågaffektivt bemötande

Ökad valfrihet för funktionshindrade i Huddinge

Huddinge höjer hemtjänstpengen med 2 procent

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen