Bygg bort bristen på bostäder för äldre

Pressmeddelande 2018-08-10

Kristdemokraterna i Huddinge går till val på att bygga cirka 500 bostäder för äldre i Huddinge. Idag planeras det för tusentals nya bostäder i Huddinge, men väldigt få av dem är anpassade för pensionärer. Samtidigt kommer andelen pensionärer och inte minst äldre pensionärer öka mycket kraftigt under åren som kommer. Därför behövs både nya senior-, trygghets- och äldreboendebostäder.

– Kommunen planerar redan idag för nya äldreboenden, men vi måste också bygga nya senior- och trygghetsbostäder. Det behövs både hyresrätter och bostadsrätter men kanske också kooperativa hyresrätter och andra lösningar som passar behoven hos de äldre i kommunen. Jag träffar massor av aktörer som är intresserade av att bygga i kommunen och vill verkligen utmana marknaden att hitta de bästa och mest kreativa lösningarna. Det finns inte en idealbostad som passar alla utan det behövs en rad olika lösningarna för att vi ska kunna tillgodose behoven hos Huddinges äldre, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och 1:a namn i Huddinge.

Förslaget hör ihop den äldreboendegaranti för alla som fyllt 85 år som Kristdemokraterna vill införa – då är fler bostäder en förutsättning och planeringen för nya bostäder måste komma igång så snart som möjligt.

För mer information:

Karl Henriksson (KD)             Johanna Patricius (KD)
Kommunalråd                                  Politisk sekreterare                     08 – 535 313 51                                08 – 535 301 69
karl.henriksson@huddinge.se    johanna.patricius@huddinge.se

Vi levererar i kommunen och riksdagen

Bygg cykelvägen genom Flemingsbergsskoe

Konceptförskola i Sjödalen

Ny förskola i Skogås

De kommande fyra åren

Vill du jobba med KD-politik i Huddinge?

Huddinge representerar i landstinget

KD-Stephanie Enda inkryssade fritidspolitikern i Huddinge