Ökad valfrihet för funktionshindrade i Huddinge

Valfriheten i Huddinge ökar. Nu godkänns två nya utförare att bedriva daglig verksamhet i kommunen.

– Jag är mycket glad över att vi ökar utbudet med ännu fler dagliga verksamheter för personer med funktionsnedsättning. Valfrihet är en viktig fråga för oss kristdemokrater, och då inte minst inom funktionshinderområdet. Vi vill ge varje enskild Huddingebo möjlighet att bestämma över sitt eget liv, till exempel vilken utförare som bäst uppfyller deras unika behov, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i Vård- och omsorgsnämnden.

De nya utförarna är Funkisgruppen och Stiftelsen Årsta gård. Funkisgruppen godkänns även för boendestöd samt ledsagar- och avlösarservice. Utförarna godkändes av Vård- och omsorgsnämnden under nämndens senaste sammanträde den 23 januari.

– Vi ställer tydliga krav. Inte alla utförare blir godkända, utan bara de som klarar vår godkännandeprocess där vi granskar deras verksamhet och ekonomiska situation. När verksamheten kommit igång gör vi en uppföljning. På så vis kan vi säkerställa att du får bra kvalitet oavsett vilken utförare du väljer, säger Karl Henriksson.

Snart i Huddinge: Valfrihet inom särskilt boende

Huddinge prisbelönar arbete med lågaffektivt bemötande

Huddinge höjer hemtjänstpengen med 2 procent

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Dennis Åström Ullström ny vice ordförande i grundskolenämnnden

Karl Henriksson blir ny ordförande i Vård- och omsorgsnämnden

Vi levererar i kommunen och riksdagen