• Konceptförskola i Sjödalen

I onsdags invigdes Ängens förskola i Sjödalen

– Det är ett nytt tillfälle att fira, att vi är en kommun som utvecklas hela tiden och som faktiskt utvecklas till det bättre. Det här massiva byggprogrammet som vi har genomfört och fortsätter att genomföra är en viktig del, säger Karl Henriksson (KD) ordförande i förskolenämnden och kommunalråd.

Förskolan är den femte konceptförskolan som Huddinge Samhällsfastigheter tagit fram.

– Det handlar om att att gör...

• Studiebesök på familjecentralen i Skogås

Besök på familjecentralen i Skogås Idag, fredag besökte Karl Henriksson, Malak Guirguis och Johanna Patricius familjecentralen i Skogås.

-Trygga familjer är grunden för ett tryggt samhälle. Familjecentralen i Skogås är ett skolexempel på hur en familjecentral ska fungera. Här finns barnmorskemottagning, barnavårdscentral, kuratorer och öppen förskola tillsammans och familjerna kan på ett enkelt och naturligt sätt få stöd, hjälp och gemenskap när de behöver det, konstaterar Karl Henriks...

• Ny I Ur och Skur-förskola byggs i Segeltorp

Pressmeddelande 2017-10-06

I Ur och Skur Utveckling AB fått tillstånd att bedriva förskola för barn mellan 1-5 år i Huddinge från och med den 1 augusti 2018. Det beslutades på förskolenämndens sammanträde den 5 oktober. Förskolan ska byggas i Västeräng i Segeltorp med 85 nya förskoleplatser fördelat på fem avdelningar.

– Den nya förskolan kommer att bli ett värdefullt komplement till de förskolor som redan finns i Segeltorp. Jag är glad att Friluftsfrämjandet väljer att satsa på...

• Studiebesök på Kulramen

Den 21 september besökte Karl Henriksson – Kommunalråd KD och ordförande i förskolenämnden Kulramens montessoriförskola i Stuvsta. Studiebesöket var mycket givande.

– Det var väldigt inspirerande att se hur de jobbar med utgångspunkt i Montessoripedagogiken, konstaterar Karl.

På bilden syns förskolechefen Marine Carragher Avetisyan tillsammans med Karl Henriksson.

• Tusentals förskoleplatser till Huddinge

Pressmeddelande 14 november. Fram till år 2031 behöver Huddinge 4 500 nya förskoleplatser. Det framgår av den lokalförsörjningsplan som förskolenämnden beslutade om i torsdags. – Vi måste planera långsiktigt och ha ordning och reda i lokalplaneringen för att nå vårt mål om minskade barngrupper, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

• Vinsttak drabbar förskolor i Huddinge

Låt kvaliteten stå i fokus i stället för vinstutdelning i välfärden. Det menar Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden. – Vi har många väl fungerande förskolor i kommunen som kommer att drabbas hårt av ett vinsttak, säger han.

• KD: Så får vi lärare att studera vidare

Elever med störst behov ska få rätt hjälp i tid. Det anser Kristdemokraterna som i sin budgetmotion väljer att satsa på vidareutbildning för lärare, med fokus på specialpedagogik och svenska som andra språk. – Det här är viktiga förslag för att eleverna ska uppnå kunskapsmålen, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

(mer…)

• Friskus planerar att fyrdubbla sina förskoleplatser

Hälsoförskolan Friskus har kommit ett steg närmre att bygga sin första förskola i Huddinge. Tillsammans med kommunen ska de nu diskutera förutsättningarna att utöka antalet förskoleplatser från dagens 30 till möjliga 120 platser. – Det känns bra att Friskus är villiga att samarbeta och erbjuder fler förskoleplatser i vår växande kommun, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

• Palissadparken i Segeltorp invigd

På torsdagen var det invigning av Palissadparken i Segeltorp. Med djur som har tagit form genom olika träskulpturer och färgglada detaljer är tanken att tilltala både små och stora barn samt tillgängliggöra lekparken för personer med fysiska funktionshinder.

(mer…)

• Flemingsbergsdalen kan få ny förskola

En ny förskola samt ett äldreboende kan förverkligas i Flemingsbergsdalen. På onsdagen godkände kommunstyrelsen Skanskas önskan om att inleda arbete för en förändrad detaljplan som möjliggör för kommunal service. – Vi har ett stort behov av nya förskoleplatser, men först måste vi säkerställa att förskolan får en god utemiljö, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.