• Pressmeddelande De här blir ordföranden i kommunens nya fastighetsbolag

Pressmeddelande 2017-12-12 I samband med att Huge Fastigheter AB splittrats och blivit två stycken bolag beslutade kommunfullmäktige den 11 november att Gunilla Helmerson (M) och Tomas Hansson (KD) blir nya ordföranden för Huge Bostäder AB respektive Huddinge Samhällsfastigheter AB.

– Jag ser fram emot det nya uppdraget som ordförande i bolaget. Huddinge Samhällsfastigheter AB har en viktig roll i att bygga, äga och förvalta verksamhetslokaler åt Huddinge kommun. Min ambition är att v...

• Startskott för stadsdel Kungens kurva

Från och med år 2021 kan Kungens kurva utökas med 10 000 nya invånare. Mellan Gömmarens naturreservat, Ikea och Heron city planerar nämligen KF Fastigheter att bygga tusentals nya bostäder. – Det känns väldigt spännande att Kungens kurva äntligen får bli en levande stadsdel, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

(mer…)

• Huddinge näst bäst i länet på bostäder

Huddinge är näst bäst i länet på att bygga bostäder. Det visar Boverket som nu har beviljat kommunen med mer än 40 miljoner kronor i statsbidrag för ökat bostadsbyggande. – Det här visar att vi levererar, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

• Låt Huddinge växa med eftertanke

När Huddinge förtätar sina gamla villaområden är det viktigt att de nya fastigheterna byggs så att de passar ihop med sin omgivning. Det menar Rolf Johansson (KD), ersättare i natur- och byggnadsnämnden. – Politikerna har ett ansvar i den här frågan, säger han.

• Modulhus för nyanlända byggs i Sörskogen

Snart kan Huddinge erbjuda sina första genomgångsbostäder till personer som har fått uppehållstillstånd. Det handlar totalt om 24 bostäder och kommer att arrenderas av Eiffeltornet AB. – Det är viktigt att vi hittar så bra boendelösningar som möjligt, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

• Huddinge planerar för Skandinaviens största köpcentrum

Mall of Scandinavia får snart svårt att göra skäl för sitt namn. När planerna för Kungens kurva står klara kommer 118 000 kvadratmeter detaljhandel att erbjudas, och blir då 30 procent större än köpcentret i Solna. – Inom några år finns Nordens största köpcentrum i Huddinge, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

• Spårväg Syd fortsatt aktuell i Sverigeförhandlingen

Kristdemokraternas vallöfte om spårtrafik på tvären mellan Flemingsberg, Kungens kurva och Älvsjö är fortfarande med på banan. Nu pågår förhandlingar tillsammans med staten, landstinget och Stockholm stad om hur mycket medfinansiering de olika aktörerna ska bidra med. – Vårt främsta mål är att förbättra tvärförbindelserna och få till de nya bostäder som Huddinge behöver, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

(mer…)

• Flemingsbergsdalen kan få ny förskola

En ny förskola samt ett äldreboende kan förverkligas i Flemingsbergsdalen. På onsdagen godkände kommunstyrelsen Skanskas önskan om att inleda arbete för en förändrad detaljplan som möjliggör för kommunal service. – Vi har ett stort behov av nya förskoleplatser, men först måste vi säkerställa att förskolan får en god utemiljö, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

• Flemingsberg imponerade på riksdagsledamot Caroline Szyber

En vision om 12 000 nya bostäder, 20 000 nya arbetstillfällen, en centrumanläggning för 100 000 besökare och ett resecentrum för en tillgängligare kollektivtrafik inom 20 år. När Kristdemokraternas Caroline Szyber, riksdagsledamot och ordförande i civilutskottet, besökte Flemingsberg imponerades hon av ambitionsnivån för kommundelen.

• Tryggare bostäder planeras i Stuvsta

Huddinge ska få sitt första trygghetsboende. Stuvstas infartsparkering kommer att läggas under jord och ovanför mark ska bostäder byggas som till stor del riktar sig till äldre. – Trygghetsboenden är en prioriterad fråga för oss kristdemokrater. Snabb hjälp ska vara möjligt för äldre även i sin hemmamiljö, säger Stephanie Hansson (KD), vice ordförande i äldreomsorgsnämnden.