• Debattartikel Regeringen täcker inte vad ensamkommande kostar

Tillsammans med andra företrädare i KD Stockholms län skriver vi om det tillfälliga kommunbidraget för de ensamkommande barnen som fyller 18 år.

”Vi kristdemokrater förespråkar en human men samtidigt realistisk politik. Vi ser dessa unga ensamkommande asylsökande ungdomar som flytt ifrån krig, förtryck och tortyr. Vi ser hur de skapar sig nya liv i våra kommuner med utbildning, språk och nya bekantskapskretsar. Vi ser deras behov av stabilitet och vi ser de stora konsekvenserna s...

• Äldreomsorgsnämnden går med positiva siffror

Under kommunfullmäktige den 6 november presenterades delårsrapporterna för de olika nämnderna. En nämnd som går med plus är äldreomsorgsnämnden.

Prognosen är att nämnden kommer att gå 11,8 miljoner plus. Detta beror på ett framgångsrikt sätt att omorganisera och spara in på onödiga utgifter samtidigt som kvalitén inte blivit lidande. Istället ser man att många är nöjda med äldreomsorgen i Huddinge. Detta kan bero på Lagen om valfrihetssystem inom hemtjänsten och dagverksamheten som Kri...

• Vinsttak drabbar förskolor i Huddinge

Låt kvaliteten stå i fokus i stället för vinstutdelning i välfärden. Det menar Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden. – Vi har många väl fungerande förskolor i kommunen som kommer att drabbas hårt av ett vinsttak, säger han.

• Tuffa prioriteringar ska rädda Huddinge

Det är en tuff ekonomisk situation för Huddinge kommun just nu. I den senaste delårsrapporten visar flera nämnder negativa siffror. Effektiviseringar är därför nödvändiga för att kommunen ska nå ett nollresultat. – Vi har en stor ekonomisk utmaning framför oss, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

• Huddinge planerar för Skandinaviens största köpcentrum

Mall of Scandinavia får snart svårt att göra skäl för sitt namn. När planerna för Kungens kurva står klara kommer 118 000 kvadratmeter detaljhandel att erbjudas, och blir då 30 procent större än köpcentret i Solna. – Inom några år finns Nordens största köpcentrum i Huddinge, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

(mer…)

• Huddinges yngsta prioriteras i en kärv ekonomisk situation

Barn och unga står i fokus när den styrande koalitionen behöver prioritera hårt i ett tufft ekonomiskt läge. På tisdagen presenterade de sitt budgetförslag för 2017, som kommunfullmäktige tar ställning till den 13 juni. – Det är viktigt att inte tumma på barnperspektivet. Med trygga barn får vi ett tryggt samhälle, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

• Oppositionen skapar oreda i Huddinges finanser

Den styrande koalitionen vill hålla ordning och reda på Huddinges ekonomi. Därför har en plan för långsiktig finansering tagits fram som bland annat föreslår ett skuldtak och ett budgetresultat på två procent fram till 2022. Men på måndagens kommunfullmäktige satte oppositionen stopp. – Det är oansvarigt, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

• Karl Henriksson tar ledartröjan för en ökad universitetssamverkan

Kristdemokraternas kommunalråd, Karl Henriksson, har utsetts till att leda Mälardalsrådets arbete mot en ökad samverkan kring forskning och innovation. – Ett jättespännande uppdrag, säger Karl Henriksson.

• Vårdnadsbidrag – en fråga om valfrihet

Som svar på insändaren Dags att avskaffa vårdnadsbidraget förklarar Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden, i förra veckans nummer av Mitti Huddinge varför en reform som vårdnadsbidraget behövs.

• Fler förskolor och högre lärarlöner i Huddinges budget

Den ledande koalitionen satsar på fler förskoleplatser, skollokaler och lokaler för föreningslivet i sin budget för 2016. – Barnperspektivet är vår högsta prioritet även när vi går in i en tuffare ekonomi, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.