• Vi levererar i kommunen och riksdagen

I valet lovade Kristdemokraterna mindre barngrupper i förskolan. Bara några månader efter valet kan vi nu leverera, både i kommunen och i riksdagen.

– I Huddinge storsatsar vi på mindre barngrupper i förskolan. Nu har vi fått igenom en KD-M-budget i riksdagen där vi satsar mer pengar än den nuvarande regeringen på att minska barngrupperna. Det kommer att ge resultat i Huddinges förskolor, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i förskolenämnden.

• Konceptförskola i Sjödalen

I onsdags invigdes Ängens förskola i Sjödalen

– Det är ett nytt tillfälle att fira, att vi är en kommun som utvecklas hela tiden och som faktiskt utvecklas till det bättre. Det här massiva byggprogrammet som vi har genomfört och fortsätter att genomföra är en viktig del, säger Karl Henriksson (KD) ordförande i förskolenämnden och kommunalråd.

Förskolan är den femte konceptförskolan som Huddinge Samhällsfastigheter tagit fram.

– Det handlar om att att gör...

• Rekordstor satsning på förskolan i budget för 2019

PRESSMEDDELANDE  2018-05-14

I koalitionens förslag till budget för 2019 finns ett tydligt fokus på barn och unga. De största satsningarna har riktats till kommunens förskoleverksamheter där man satsar 16,8 miljoner kronor extra utöver den ordinarie uppräkningen för att minska barngrupperna och öka andelen förskollärare. I förslaget till budget finns också en fortsatt prioritering av barn i behov av särskilt stöd med en extra satsning på 3,8 miljoner kronor.

– Vi vill höja ...

• Gör momsen för vård, skola och omsorg rättvis

På Kristdemokraternas riksting i helgen valde partiet att anta en motion av Karl Henriksson, Kristdemokraternas kommunalråd i Huddinge, om att verka för en statlig utredning, så att alla aktörer inom välfärdssektorn får likvärdiga momsvillkor.

Inom till exempel äldreomsorgen och förskolan finns det idag olika skatteregler beroende på om den som äger byggnaden eller driver verksamheten är ett företag, en förening, en kommun eller en annan offentlig myndighet.

– Skattesystemet sk...

• Ny I Ur och Skur-förskola byggs i Segeltorp

Pressmeddelande 2017-10-06

I Ur och Skur Utveckling AB fått tillstånd att bedriva förskola för barn mellan 1-5 år i Huddinge från och med den 1 augusti 2018. Det beslutades på förskolenämndens sammanträde den 5 oktober. Förskolan ska byggas i Västeräng i Segeltorp med 85 nya förskoleplatser fördelat på fem avdelningar.

– Den nya förskolan kommer att bli ett värdefullt komplement till de förskolor som redan finns i Segeltorp. Jag är glad att Friluftsfrämjandet väljer att satsa på...

• Studiebesök på Skogvaktartorpet förskola

Onsdagen den 5 oktober besökte Karl Henriksson (KD), ordförande i förskolenämnden och kommunalråd förskolan Skogvaktartorpet i Snättringe.

– Det är roligt att komma tillbaka och se de positiva förändringarna som skett de senaste två åren, konstaterar Karl Henriksson.

• Studiebesök på Kulramen

Den 21 september besökte Karl Henriksson – Kommunalråd KD och ordförande i förskolenämnden Kulramens montessoriförskola i Stuvsta. Studiebesöket var mycket givande.

– Det var väldigt inspirerande att se hur de jobbar med utgångspunkt i Montessoripedagogiken, konstaterar Karl.

På bilden syns förskolechefen Marine Carragher Avetisyan tillsammans med Karl Henriksson.

• Pressmedelande: Helianthus startar förskola i Visättra

Pressmeddelande 2017-09-08 Förskolenämnden beslutade den 7 september att Helianthus AB från och med 1 augusti 2018 ska få driva en ny fristående förskola i Visättra. Den nya förskolan Visättra kommer att ha 130 platser för barn mellan 1-5  år.

– Visättra och Flemingsbergsdalen växer snabbt. Den nya förskolan är ett oerhört viktiga tillskott för att alla barn i Visättra ska kunna erbjudas plats i sitt närområde, säger Karl Henriksson (KD), förskolenämndens ordförande och kommunalråd i...

• Tusentals förskoleplatser till Huddinge

Pressmeddelande 14 november. Fram till år 2031 behöver Huddinge 4 500 nya förskoleplatser. Det framgår av den lokalförsörjningsplan som förskolenämnden beslutade om i torsdags. – Vi måste planera långsiktigt och ha ordning och reda i lokalplaneringen för att nå vårt mål om minskade barngrupper, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

(mer…)

• Vinsttak drabbar förskolor i Huddinge

Låt kvaliteten stå i fokus i stället för vinstutdelning i välfärden. Det menar Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden. – Vi har många väl fungerande förskolor i kommunen som kommer att drabbas hårt av ett vinsttak, säger han.

(mer…)