• Dramaten och Operan nosar på Huddinge

I början av sommaren skickade Huddinge in en ansökan om att tillsammans med Dramaten och Operan skapa ett kulturcentrum i Flemingsberg. En ansökan så pass intressant att kommunen nu är en av fyra kandidater som har gått vidare i processen.

• Musikpedagoger ska utbildas i Flemingsberg

Nästa år flyttar den stiftelseägda högskolan Stockholms musikpedagogiska institut (SMI) till Flemingsberg. På onsdagen träffade Karl Henriksson (KD), kommunalråd, högskolans rektor, Ian Plaude, för att höra om deras arbete. – Det blir jättespännande med en musikinriktad högskola i Huddinge. Även om de för tillfället bara tar emot ett 60-tal studenter kommer det att bli ett jättelyft för kulturlivet i kommunen, säger Karl Henriksson.

• Syrisk-ortodox kyrka invigd i Flemingsberg

I lördags var det invigning av den nya syrisk-ortodoxa kyrkan i Flemingsberg. Efter flera år av byggnation står samlingslokalen klar och invigdes under ledning av patriarken och ärkebiskopen för den syrisk-ortodoxa kyrkan. På plats fanns också Karl Henriksson (KD), kommunalråd, och Gorges Barkho (KD), ordförande för KD Huddinge.

(mer…)

• Huddinge erbjuder bibliotekskort till papperslösa migranter

På kristdemokratiskt initiativ infördes papperslösa migranters rätt till vård i Sverige under 2013. Samma år tog Alliansen i Stockholm stad ett kliv till och erbjöd papperslösa ett tidsbegränsat bibliotekskort. Nu väljer den politiska ledningen i Huddinge att gå i samma fotspår. – Kultur ska vara inkluderande och gälla alla, säger Jack Bassus (KD), ersättare i kultur- och fritidsnämnden.

• Ständigt på väg i Vårbyparken

Som en del av det kristdemokratiska initiativet att rusta upp Huddinges parker och lekplatser var det i helgen Vårbyparkens tur att visa upp sitt nya utseende. – Det var roligt att se hur parken snabbt blev populär bland barnen, berättar Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

• Europamästerskap sätter Huddinge på kartan

Nu kan 40 nationer komma att strida om förstaplatsen i brottning i Huddinge. Det står klart efter att kommunstyrelsen i förra veckan ställde sig bakom Huddinge Brottarklubbs ansökan om att få arrangera Ungdoms-EM i brottning.

(mer…)

• Elever ska garanteras tillgång till kulturlivet

Kulturen ska vara till för alla, inte endast för några få. Det menar Jack Bassus (KD), ersättare i kultur- och fritidsnämnden, som deltog i mötet när nämnden godkände förvaltningens förslag om en kulturgaranti för Huddinges barn och ungdomar. – Kulturen spelar en viktig roll för barns utveckling och inlärningsförmåga. Att en kulturgaranti införs kommer ge barnen en större förståelse för både dem själva och sin samtid, säger han.

(mer…)

• Smyg inte bort julens traditioner från Sveriges skolor!

Precis som de senaste åren har det även i år blossat upp en debatt kring skolavslutning i kyrkan, adventsfirande och Luciatåg. Kristdemokraternas ställningstagande är tydligt.

– Vi lever i ett land där kristendomen har präglat vårt svenska samhälle i tusen år. Kyrkan och kristendomen har skapat våra värderingar och är kulturbärare även för dem som inte tror på Gud. Att eleverna får gå till kyrkan och prästen berättar om varför vi firar jul och att man tillsammans sjunger psalmer kan in...

• Skönhetspris till utsmyckning i Vårby Haga

Den konstnärliga utsmyckningen ”Mitt Huddinge” av konstnären Acke Oldenburg vid Myrstuguberget i Vårby Haga får Huddinge kommuns skönhetspris 2012.

– Man får priset för den välkomnande utformningen av entrén till Myrstuguberget med de båda fristående konstmurarna täckta av målade klinkers. Konstverket invigdes 1991 av det kommunala fastighetsbolaget Huge som också förvaltar entréplatsen. Motiv är bilder av personligheter ur Huddinges historia, säger Tomas Hansson (KD), ordförande i sam...