Dags att ta hand om svinen!

Pressmeddelande 2013-02-21

Vi var många som blev chockade när vi under förra veckan nåddes av nyheten att en kvinna blev attackerad av två stora vildsvin, när hon var ute och tömkörde med en häst på Sjöslätten nära Boholmsvägen.

Vildsvinen ökar explosionsartat Kalmar län vilket är till glädje för en del och till irritation och rädsla för andra. Oavsätt känslomässig hållning till vildsvinen så vet vi att skadorna både i lantbruket, i trädgårdar och i trafiken ökar. Vi vet också, att eftersom vindsvinen inte är revirhävdande, så förflyttar de sig över stora ytor. Eftersom vildsvinen blir mindre skygga så innebär det dessvärre också att de söker sig närmre och närmre bebyggelse.

Marken på Sjöslätten där attacken inträffade ligger på kommunal mark medan den omkringliggande marken ägs av privatpersoner. Oavsett vilket så har kommunen enligt oss kristdemokrater ett ansvar att arbeta för att dess kommuninvånare ska kunna känna sig säkra i sin hemmiljö. Det är oacceptabelt att människor ska behöva känna sig rädda för att gå ut med hunden eller att förskolorna inte ska våga ta med sig barnen ut i skog och mark.

Vi kristdemokrater anser, men risk att låta skämtsam, att det är hög tid att ta hand om svinen.

Information:
Redan samma dag som attacken var Dywik i kontakt med den drabbade kvinnan och kontaktade kort därefter Jägarförbundet för att få en bra bild av hur Vildsvin fungerar samt vad som kan göras för att det hela inte upprepas.

I tisdags besökte Christopher Dywik(gruppledare) och Ann-Mari Jeansson(vice ordf) i stall- och markägaren Gunilla Berleen för att få en helhetsbild av området där attacken inträffade.

Med anledning av den information vi har fått har vi idag lämnat in en motion med flera förslag för att göra området säkrare.

Kontakt:
Christopher Dywik
Ordförande och Gruppledare för Kristdemokraterna i Kalmar

Mob: 073-18 06 887 (Nås även med sms på detta nr)
E-post: christopher.dywik@kristdemokraterna.se alt. dywik@kdu.se
Hemsida:www.Dywik.com

Viktigt att lyssna på boendes farhågor vid enorm vindkraftsutbyggnad i populärt naturområde

Svenskt på tallriken i sommar

”Bregott-beslutet” – Ett viktigt steg på vägen för mer svenskproducerad mat till våra barn

KD tog strid mot höghastighetståg på SKR:s Kongress

Sluta straffbeskatta landsbygden

Nej till 21-meters mast i centrala Ljungbyholm

Mer svensk- och närproducerad mat på våra skolor

KD-glädje över räddad Cellgrav

Förebyggande insatser är de viktigaste av insatser

Hur återställer vi trygghet och säkerhet i Berga centrum?